Privatperson
Företag
?
Välj antal föremål du vill få slipade. Om du t.ex. har 4 knivar och 2 saxar väljer du 6 st. Om du önskar få fler än 7 föremål slipade så delas det upp på 2 Knivbrev som du självklart då även kan skicka in vid olika tillfällen!
?
Vill du alltid se till att ha vassa Knivar väljer du att få hem ett Knivbrev på abonnemang ex. 1-2 gånger per år för bättre priser. Annars väljer du en engångsslipning och beställer nytt Knivbrev vid behov.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser i huvudmenyn för mer information.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev (B-post) till och från oss. Transporttid 3-4 vardagar åt vardera håll.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra + slipning samma dag vi får in det.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

?
För dig som har fått ett presentkort ska du välja “Nyttja presentkort du fått” som val för antal knivbrev per år. Därefter fyller du i koden här. Om du väljer engångsslipning döljs denna ruta då vi aldrig erbjuder rabatt på det.
Jag har läst & accepterar villkoren
?
Välj antal föremål du vill få slipade. Om du t.ex. har 4 knivar och 2 saxar väljer du 6 st. Om du önskar få fler än 7 föremål slipade så delas det upp på 2 Knivbrev som du självklart då även kan skicka in vid olika tillfällen!
?
Vill du alltid se till att ha vassa Knivar väljer du att få hem ett Knivbrev på abonnemang ex. 1-2 gånger per år för bättre priser. Annars väljer du en engångsslipning och beställer nytt Knivbrev vid behov.
?
Pro-slipning bör du som har knivar som kostar mer än 450 kronor styck välja! Pro-slipningen innebär att mer tid läggs på slipning och poleringen av eggen. Pro valet innebär även snabbare retur. Se priser i huvudmenyn för mer information.
?

Standard innebär att Knivbrevet transporteras som ekonomibrev. Transporttid 3-4 vardagar.

Med express sker transporten som A -post. Transporttid 1-2 vardagar i alla led. Kostar totalt 49 kr extra.

Observera att transport ej sker under helger vilket måste adderas till transporttiden.

?
För dig som har fått ett presentkort ska du välja “Nyttja presentkort du fått” som val för antal knivbrev per år. Därefter fyller du i koden här. Om du väljer engångsslipning döljs denna ruta då vi aldrig erbjuder rabatt på det.
Jag accepterar villkoren

Beställ inom:

TIM MIN SEK
så skickar vi ditt Knivbrev idag.

58 års erfarenhet i 3 generationer

Över 225.000 nöjda & återkommande kunder

Du får hem allt för trygg & säker transport

Slöa knivar förstör råvaror & är trista att jobba med!

Att såga sig igenom råvaror på grund av slöa knivar förstör och försämrar dem. Fibrerna i kött, fisk och fågel rivs av istället för att ge fina snittytor. Eteriska oljor i färska kryddor (läs smaken) mosas ner i skärbrädan istället för att hamna i maträtten. För många är däremot den främsta anledningen till att ha vassa knivar att det blir så mycket roligare att laga mat med dem.

Det är stor skillnad på att underhålla knivar med ett bryne, skärpstål eller en hemmaslip jämfört med att grundslipa dem. Det är även en enorm skillnad på en vass och en välslipad kniv vilket många privatpersoner har svårt att skilja på! En vass kniv kan de flesta få till efter en tids träning men att få till en välslipad kniv tar betydligt längre träning och erfarenhet. Skillnaden är att en välslipad kniv håller sig vassare längre, skär rakt genom råvarorna samt går snabbt och enkelt att skärpa upp igen när den väl börjar bli slö igen. En vass men i övrigt dåligt slipad kniv blir på motsvarande sätt slö som en “smörkniv” på 0 -tid.

Se vår film med stjärnkocken Mattias “fredagskocken” Larsson där han beskriver skillnaden på underhåll och att grundslipa en kniv:

 

Knivar behöver grundslipas – vi gör det enklare för dig

Knivbrev är till för dig som inte har tid och ork att lämna in dina knivar och andra vassa föremål för grundslipning 1-2 gånger per år. Sannolikt har du inte ens tillgång till ett professionellt sliperi i staden du bor då det helt enkelt inte finns så många kvar ute i landet. Vill du inte skicka dina knivar i ett Knivbrev via post så kan du även lämna/hämta dina knivar i någon av Cerveras över 70 butiker runt om i Sverige som alla skickar dem vidare till oss (fullt försäkrade).

 

För en stjärnkock som Catarina König (Sveriges mästerkock 2016) är en vass kniv kökets allra viktigaste redskap. Man behöver inte vara kock för att inse det – alla knivar behöver helt enkelt grundslipas, förr eller senare! Att få till en vass kniv klarar de flesta av men knivslipning handlar om att kunna åstadkomma en välslipad kniv vilket är något helt annat. Den stora skillnaden är att en välslipad kniv håller skärpan länge, skär bättre samt är betydligt enklare att skärpa upp igen när den börjar bli slö.

 

Du får tillbaka dem i nyskick

När vi returnerar dina knivar (eller andra föremål) så kommer de att vara som nya igen och oftast bättre slipade än de var som nya, läs gärna några av våra 8 000 kund- och mediarecensioner som intygar detta. Vi har även 31 000 kunder som rekommenderat oss vidare till vänner och bekanta på Facebook. Grundslipning innebär att ny s.k. skäregg slipas fram och råeggen poleras bort. Såväl små som stora hack, avbrutna toppar m.m. åtgärdas utan att du behöver säga till om det. Vi returnerar alltid en kniv i perfekt skick oavsett hur den var när den kom in.

 

Rör inte ihop underhåll med grundslipning

Många privatpersoner känner inte till att deras knivar ens behöver grundslipas (behöver ny grundegg när eggen är borta/nersliten). Många tror även att detta är något de själva redan gör med sitt skärpstål/bryne, baksidan av en tallrik eller den hemmaslip man gått och köpt för en tusenlapp i tron om att den klarar allt. Detta kallas att skärpa/bryna/underhålla sina knivar, vilket är det man ser en kock göra på TV. Det du inte får se på TV, när kameran är avstängd, är att kockar, restauranger, matbutiker, cateringfirmor m.fl. lämnar in sina knivar för grundslipning med jämna mellanrum (cirka en gång i månaden). Vi har över 6 000 av dem som kunder idag! Att slipa sina knivar 1 gång per månad är självklart inget en privatperson behöver gör men 1-2 gånger per år är det knivtillverkarna själva rekommenderar för dem som underhåller dem själva. Däremellan rekommenderar vi att man underhåller sina knivar med ett skärpstål/bryne. Du skulle kunna se ett professionellt sliperi som tandläkaren och ditt skärpstål som din tandborste – det ena utesluter inte det andra – tvärtom! Vi rekommenderar samtliga av våra 90 000 kunder att själva skärpa sin knivar!

 

CERVERA ger en bra förklaring på när vi kommer in i bilden:

“Bra knivar håller nästan hur länge som helst. Om du sköter dem rätt kommer de att vara lika härliga att använda år efter år. För att hålla skärpan på kniven finns två metoder. Skärpning med brynstav kan du göra ofta, nästan varje gång du tar fram din kniv. Slipning däremot behövs bara när skärpningen inte längre räcker till – när kniven känns slö och inte är lika rolig att använda. Skärpning är enkelt. Även underhållsslipning går att göra själv. När inte heller det räcker är det dags att anlita ett proffs.” Källa: www.Cervera.se

 

Vi omprofilerar självklart även “trasiga” knivar

En kniv med avbruten topp eller djupa hack i eggen är ingen match för våra slipare & slipmästare. Du kommer att få tillbaka dina knivar som nya!

På vår Facebookssidas fotoalbum: kan du finna 10 -tals före- och efterbilder på andra knivar vi reparerat.

ALLTID med Nöjd-kund-garanti!

Det är ingen hemlighet att vår affärsidé bygger på att få dig att återkomma och att bygga upp en väldigt långvarig kundrelation med dig. Det enda sättet att få dig att vilja återkomma år efter år är att du blir 100% nöjd – varje gång, i annat fall återkommer du inte!

Vi erbjuder ALLTID en nöjd-kund-garanti som innebär att vi kostnadsfritt slipar om dina knivar om du inte skulle bli nöjd! Detta är dock en garanti vi vet att du inte kommer få någon större nytta av! Detta då vi under 50 år byggt upp liknande kundrelationer med många av Sveriges mest kräsna kunder – Årets Kock -vinnare, välkända restauranger, livsmedelskedjor, slakterier m.fl.