Nej du är även välkommen förbi oss i Täby, Parmvägen 8. Vi hade tidigare samarbete med olika butiker men tyvärr var de alla väldigt olönsamma för båda parter varför dessa samarbeten är avslutade.
100% trygghet…
Om du önskar extra trygg frakt med 100% ersättning vid förlust (vi gör inget åldersavdrag trots att du skickar in begagnade knivar) så ska du välja försäkrad transport. Denna försäkring kostar extra. Se gärna priser för mer information.
När vi skickar ut ett Knivbrev skickas det ut från oss som varubrev eller myPack (om du valt försäkrad transport). Ditt Knivbrev får oavsett ett unikt kollinummer som går att spåra. Om du önskar 100% trygghet så kan du välja transportförsäkring. Du väljer själv hur högt försäkringsbelopp du vill ha (1000 kr till 15 000 kr). När du skickar försäkrat så går det alltid till ett postombud och du måste även lämna in Knivbrevet via postombud. Kostnaden för transportförsäkringen finner du i prislistan (rubriken “Leveransalternativ).
Om du valt standardfrakt eller express så lämnar brevbäraren ditt Knivbrev i brevlådan eller vid din dörr. Du kan fortfarande spåra returen från oss och såsnart vi slipat och returnerat dina knivar så får du besked om detta via mail. I mailet får du även ditt kollinummer som du kan använda för att spåra försändelsen hela vägen hem till dig. Brevbäraren kan däremot välja att ta ditt Knivbrev till närmaste postombud varpå du blir aviserad via SMS. Det är tyvärr inget vi kan påverka utan är upp till din brevbärare.
Det kan finnas flera orsaker till en försening. Den vanligaste är om din brevbärare väljer att avisera dig att hämta ut ditt Knivbrev via ett postombud. Detta står tyvärr helt utom vår kontroll. Det kan bero på att han/hon har fullt på sin cykel/i sin bil eller tyckt att din brevlåda är för full av annan post, eller helt enkelt att den verkar vara för liten (trots att våra Knivbrev håller sig inom PostNords max-mått). I dessa fall aviserar PostNord dig via SMS. Har du då registrerat fel mobilnummer så skickas aviseringen fel. Först 3-4 dagar senare skickar då PostNord ut en pappersavi om att du har paket att hämta. Du kan maila oss och be om ditt kollinummer för att slippa vänta!
Har ditt Knivbrev skickats in så att det kommer till oss en torsdag eller fredag så dyker det upp måndagen eller tisdagen i veckan därpå. Detta då varken vi eller PostNord jobbar på helgerna.
Avvakta gärna någon dag till och om ditt Knivbrev därefter inte dykt upp så ska vi försöka hjälpa dig att ta reda på var det är.
Att ett Knivbrev försvinner spårlöst är extremt ovanligt och händer inte ens på 1 av 10 000 skickade Knivbrev. Ibland kan det vara så enkelt som att en lastbil med Post går sönder eller posttåget är försenat. Bor man i Norra Sverige har vi även noterat att det ibland tar 1 dag extra trots att det egentligen inte ska göra det.
Antingen kan du tejpa på den bit du råkat klippa bort med flera lager tejp runt skydd och den avklippta delen. Alternativt kan du även linda en hård bunt tidningspapper runt hela kniven och skyddet samt tejpa ordentligt. När vi väl får in kniven så returnerar vi den därefter i ett nytt knivskydd.
Ibland ”sugs” svarspostetiketten fast på insidan av Knivbrevet varför den då är svår att upptäcka. Kontrollera gärna detta noga och om den mot förmodan saknas så får du enkelt en ny genom att logga in på “Mina sidor” och gå till modulen “Saknar du en returetikett?” och klicka på “Skicka mig en QR kod”.
Om bladet är bredare än skyddet så kan du klippa upp skyddets ena långsida. För in eggen mot den sida du inte klippt upp och fäst 2-3 tejpbitar runt hela skyddet och knivens rygg.
Om bladet är längre än knivskyddet så kan du antingen skarva skyddet med bitar du ev. klippt bort när du anpassade skydden till kortare knivar. Annars kan du använda tidningspapper som du tejpar fast runt den delen av bladet som sticker ut. Det viktiga är att knivens spets sitter fixerad mot den stängda delen av knivskyddet (där de 3 plastpluggarna fästs).
Om knivens blad är längre än 36 cm går den inte ner i våra normalstora Knivbrev. Vi ser då ut att skicka ut vårt stora Knivbrev till dig. Detta är mycket stort (gjort för långa laxknivar) och behöver sannolikt hämtas ut hos ditt lokala postombud. Viktigt – spara de knivskydd du fått hem, men släng Knivbrevet och svarspostetiketten. Skicka inte in några knivar i det normalstora Knivbrevet om du inte önskar betala dubbla fraktkostnader vilket ju är helt valfritt. Om du vill undvika detta så invänta det större Knivbrevet vi skickar ut till dig direkt efter att du har mailat oss på info@knivbrev.se.
Nej, tyvärr slipar vi inte keramiska knivar. Anledningen är att en stor del av dem aldrig går att få bra igen likt stålknivar. Stålknivar kan man tunna ut vid behov. Keramiska knivar spricker om man försöker och därmed har de en begränsad livslängd.
Om du inte blir 100% nöjd med slipningen så ska du höra av dig! Vi erbjuder dig alltid 100% nöjd-kund-garanti och därigenom helt gratis omslipning av vår slipmästare om du inte blir nöjd! Du måste då höra av dig inom 14 dagar och innan du börjat använda kniven/knivarna. Knivar som bär tydliga märken av de har skärpts eller använts flitigt innefattas ej av denna garanti. Garantin bygger på att du undersöker dina knivar så snart du får dem i retur och därefter hör av dig innan du börjar använda dem så att vi får möjlighet att kontrollera dem direkt och låta sliparen gå igenom dem tillsammans med vår slipmästare.
Även om det är ovanligt så händer det att vi måste slipa om en kunds kniv. Då tar vi in kniven, dokumenterar klagomålet, kontrollerar och dokumenterar slipvinklar med lasermätare och därefter slipar vår slipmästare om kniven så att du ska bli nöjd denna gång!
Några saker att tänka på före omslipning och som inte alla känner till:
Nej vi slipar alla typer av knivar som t.ex. jakt-, fiske och friluftsknivar m.m. Vi slipar även saxar, kvarndelar och träsnidesverktyg. Vi slipar däremot inte renodlade vapen som t.ex. stiletter och liknande knivar. Vi slipar heller inte buköppnare (används för jakt) då de sällan blir bra.
Se gärna priser och väl där – rubriken “Övriga sliptjänster” för olika typer av föremål vi slipar!
Som professionellt sliperi så slipas alltid klacken ner om du som kund inte uttryckligen meddelar oss något annat. Många privatpersoner kallar klacken för “pekfingerskydd”. Med tiden så slits eggen och blir mindre. Om man inte slipar klacken på en sådan kniv kommer inte hela eggen kunna ta i skärbrädan. Som privatperson kan man tycka att detta blir fult men det är så knivar med klack måste slipas varför man måste höra av sig i förväg om man inte önskar få den slipad. En del privatpersoner upplever även att klacken nu blir vass och att det finns en risk att man skär sig när den slipas. Detta stämmer men beror på att man då håller sina fingrar helt fel. Vill man nu inte ha klacken slipad så går det självklart bra att meddela oss detta. Det ska då ske skriftligen via mail i god tid före det att kniven kommer in så att vi hinner göra en notering om detta i ditt ärende.
Obs! Ibland händer det att vi inte slipar en klack om vår slipare eller slipmästare misstänker att den kan vara ihåliga. Vill du att vi slipar klacken ändå så gör vi självklart det men behöver då få godkänt av dig att detta är ok. Skicka oss i så fall ett mail kring detta!
Bilden nedan illustrerar vad som sker med en kniv när man inte slipat klacken:
Nej självklart inte. Som professionellt sliperi i 3:e generation med Leif Kohlström i spetsen med 27 års egen erfarenhet så anpassas självklart slipvinkel till varje kniv. Japanska knivar slipas normalt i 10-15 graders vinkel (per sida). Mjukare Europeiska knivar slipas i 15-25 grader.
Det vanligaste misstag privatpersoner gör är att de väntar för länge med att skicka in. Detta beror ofta på att de tror att kniven är vassare än den är. Om du skärper/bryner upp din kniv och försöker sliza ett A4 papper i smala strimlor är kniven fortfarande vass. Om kniven hackar sig igen pappret trots att du försökt skärpa den så behöver den skickas in för grundslipning.
Nej tyvärr inte. Vårt bästa tips är att kontakta en lokal möbelsnickare/finsnickeri och höra med dem om de kan hjälpa dig (för knivar med trähandtag). Knivar i plast känner vi inte till någon alls som kan lösa. Det finns även 1000 -tals knivmakare i Sverige som kanske kan hjälpa dig att göra ett helt nytt handtag.
Ja det går att räta ut. Om den är rejält böjd (ex. i spetsen) kan den gå av när vi försöker räta ut den. Då slipar vi istället fram en ny spets åt dig. När man rätar ut en kniv görs detta för hand. Det betyder att den blir rak men aldrig 100% rak. Vi strävar efter att du inte ska kunna märka tidigare böj med blotta ögat men helt rak blir den aldrig!
Ja inga problem. Man kan aldrig svetsa på stål då varje tillverkas stålblandning är en hemlighet (samt då detta skulle ta enormt mycket tid). Däremot slipar vi fram en ny spets. Här kan du kika på en mängd före- och efterbilder på knivar som råkat ut för både det ena och det andra
Nej absolut inte! Detta är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning. Trivs man med sina knivar bör de slipas. Billigare knivar har ofta ett bra stål. Att de är billiga beror istället på att man sparat in pengar på själv slipningen när de var nya. De slipas då på robotar vilket kan låta bra men inte ger ett särskilt bra resultat! Varje kniv är unik och behöver därför slipas på lite olika sätt (även samma fabrikat och modell). Detta kan inte en robot avgöra varför de är inställda på att ge en så ok skärpa och egg som möjligt. När en slipmästare slipar en billig kniv får du den i retur betydligt bättre slipad än den var som ny och därav är det bättre att skicka in den för grundslipning än att köpa ytterligare en ny med lika dålig slipning!
Du betalar alltid via faktura. Den skickas ut via mail ifrån Billogram. I mailet finner du en länk. När du klickar på denna anses din faktura vara mottagen. Det betyder att du även kommer att få en ev. påminnelsefaktura via mail. Om du däremot inte öppnar detta mail och klickar på länken inom 48h skickar Billogram dig en vanlig pappersfaktura.
Normalt väntar vi några dagar extra innan påminnelsefakturan skickas om förfallodagen passerat. Detsamma gäller även om påminnelsefakturan inte betalas inom några dagar. Därefter skickar Billogram ärendet vidare till Lindorff/Lowell om fakturan fortfarande inte är betald.
Om du t.ex. valt att få 1 Knivbrev per år så får du ut ett nytt Knivbrev + tillhörande faktura efter 12 månader från beställning, oavsett när du skickar in. Om du tycker att nästa Knivbrev kommer att komma för tätt inpå måste du höra av dig och meddela oss en ny månad då du vill att vi väntar tills nästa Knivbrev skickas ut. Detta måste göras innan Knivbrevet skickas då våra högsta kostnader ligger i logistik, porto, specialtillverkade material samt arbete och administration. Ett knivskydd kostar t.ex. hälften av vad kniven det skyddar kostar att slipa.
Förnyelsefakturan ska även denna betalas inom 20 dagar. Om du inte är i behov av att slipa just nu så får du mao ett tillgodo fram tills du skickar in. Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta den tid du behöver innan du skickar in!
Vi skickar aldrig ut ett nytt Knivbrev på spekulation eller till en kund som valt engångsslipning utan endast till dem som beställt Knivbrev per automatik (X gånger per år). Vänligen kontrollera din orderbekräftelse du har fått via mail vid din beställning. Om du inte finner den i din vanliga inkorg kan den ha landat bland skärppost vilket du gärna även får kontrollera. Om du inte finner din orderbekräftelse kan vi maila dig en kopia på den.
Du kan även se vad du har beställt genom att titta på din föregående faktura. En engångsslipning kostar betydligt mer än för de kunder som väljer att få Knivbrev per automatik.
Om du fått och betalt en förskottsfaktura så baserades den på slipning av X stålknivar (enligt tidigare beställning eller justering om du gjort det). Om du därefter skickar in föremål som kostar mer att slipa (ex. saxar och keramiska knivar) skickas en till faktura ut på mellanskillnaden.
Det är Billogram som hanterar hela vår reskontra. I praktiken får Billogram ett uppdrag via en nattlig körning. Därefter tar Billogram över hela ansvaret kring fakturering, påminnelser inkasso osv. Detta gör de åt oss och 16 000 andra företag.
Fakturarutinerna fungerar såhär:
Kort och gott är vi ej inblandade i denna process. Upplever du att något är fel eller har frågor så får vi därav hänvisa dig till Billogram (support@billogram.com) eller till SVEA Inkasso om ditt ärende hunnit gå så långt!
Om du vet med dig att du har betalt så är det viktigt att du skickar betalningsunderlag (kopia eller en skärmdump på kontoutdraget) till Billogram (se mailadress ovan) så att de kan hjälpa dig att spåra din inbetalning.
Den vanligaste orsaken till detta är att det kan ta ett par bankdagar innan en inbetalning registreras av Billogram som hanterar detta åt oss. Då fakturan har skickats via mail till dig så kan du söka upp detta mail och klicka på länken i det varpå du kan se om betalningen registrerats varpå din påminnelseavgift då även skrivs av per automatik. Du kan även kolla detta med Billogram – support@billogram.com.
Tidigare samarbetade vi med Visma Collectors som skötte fakturering och inbetalningar åt oss. Om du har sparat vårt tidigare BG –nummer (5607-3703) så har du betalt fel. Rätt BG -nummer till Billogram är:639-8770.
Om du har betalt fel så måste du själv kontakta Visma C. och be dem återbetala dina pengar. Du når dem på 0771-23 24 00. Skicka oss även en kopia på din inbetalning till info@knivbrev.se där det framgår vad som skett så ger vi dig mer tid och tar bort eventuella påminnelseavgifter och betala rätt.
Fakturan skickas alltid ut 48h efter Knivbrevet. Ibland händer det däremot att din brevbärare väljare att lämna Knivbrevet hos ditt lokala postombud istället för att dela ut det. Detta kan bero på att de haft fullt i bilen/på cykeln, att din brevlåda är full eller för liten. PostNord försöker därefter att avisera dig via SMS. Denna process kan gör att din faktura hinner komma fram före Knivbrevet. Om du angett fel mobilnummer eller om du har bytt nummer så kommer självklart inte dessa SMS fram. Efter några dagar blir du därefter aviserad via postavi att hämta ut ditt Knivbrev.
Avvakta isf gärna någon/några dagar men hör därefter av dig om det trots allt inte dyker upp.
Det kan ju även vara så att du har flyttat till ny adress? Vi har ingen möjlighet att uppdatera
detta varför det är viktigt att du hör av dig när du flyttar.
Du finner dessa dels i anslutning till rutan där du kryssade i “Jag accepterar villkoren”. Du finner dem även längst ner på vår prissida eller så kan du klicka på länken nedan:
Allmänna villkor
Om du tycker att du fått ditt Knivbrev för tätt inpå ditt förra eller har kvar ett outnyttjat Knivbrev kan du skjuta fram nästkommande Knivbrev i upp till 2 år! Har du ett Knivbrev du inte hunnit nyttja är detta även något du kan ge bort i present! Då kan vi lägga in en annan returadress varpå du kan ge bort en mycket uppskattad present ex. när du ska gå bort, i födelsedagspresent eller som Julklapp! Fördelen med detta är att du behåller de lägre priser du fått genom att vara abonnemangskund istället för att avsluta tills du är i fas igen och åter har behov av att slipa dina knivar.
Abonnemanget avslutar du genom att maila till info@knivbrev.se. Därefter bekräftar vi detta skriftligen (ett mail med kundnummer räcker bra) varpå vi bekräftar detta. Först när du har fått denna bekräftelse är ditt abonnemang avslutat. Om du önskar avsluta via telefon så är det viktigt att du även tar emot bekräftelsen på detta via mail. Vår högsta kostnader ligger i porto, det specialtillverkade material du får hem, arbete med detta, fakturering och administration. Att slipa 1 kniv kostar t.ex. hälften av vad knivskyddet den ligger i kostar! Därav måste man alltid avsluta sitt abonnemang före det att ett nytt Knivbrev skickas ut då man annars är förbunden att nyttja detta innan uppsägningen träder ikraft! Önskar man avsluta efter att ett Knivbrev redan är påväg är man bunden till detta Knivbrev.
Man kan alltid avsluta sitt abonnemang precis när som helst! Har man valt 1-2 gång/gånger per år men avslutar direkt efter sitt första Knivbrev får man ut ytterligare 1 sista Knivbrev efter 6-12 månader. Därefter skickas det inte ut några fler.
När man väljer om man önskar Knivbrev per automatik (istället för engångsslipning = ej abonnemang) så väljer man “Antal Knivbrev PER år”. Man väljer inte “Antal Knivbrev ETT år”. Dvs. abonnemanget är löpande tills det sägs upp. Logiken i detta är att knivar, saxar m.fl. blir slöa igen och igen varpå man slipper tänka på att hela tiden beställa nytt Knivbrev för att behålla dem vassa.
Vid all form av handel via nätet har du som konsument rättigheter och skyldigheter enligt Distansavtalslagen. Om du beställer hem ett Knivbrev som hinner skickas hem uppstår en kostnad för porto, material, arbete med materialet, fakturering samt administration. Detta är vår högsta kostnad! Att slipa 1 kniv kostar t.ex. hälften av vad knivskyddet du får hem kostar. Därav tar vi 200 kr om du avbeställer ett Knivbrev efter att det redan hunnit skickas hem. Om du avbeställer innan detta skett tar vi självklart inte betalt! Om ditt ärende redan orsakat förseningsavgifter pga. sen betalning tillkommer även dessa avgifter.
Är du abonnent och önskar avsluta i förtid kan du även komma att få betala mellanskillnaden gentemot vad en engångsslipning hade kostat (se priser). Om man t.ex. beställer ett abonnemang med 1 Knivbrev per år men väljer att säga upp innan Knivbrev nr. 2 har skickats ut så rör det sig egentligen om en engångsslipning (ej abonnemang) varför man då får betala för emballage enligt ovan samt mellanskillnaden mot vad engångsslipningen hade kostat.
Du kan ångra dig genom att maila oss på info@knivbrev.se eller svara på din orderbekräftelse. Du kan även använda denna blankett och skicka in blanketten till vår postadress som du finner här.
Du kan alltid välja att flytta fram eller tidigarelägga ett Knivbrev innan det skickas ut. Om du
hamnat ur fas och ex. har 2 Knivbrev hemma kan vi även flytta fram ditt nästa Knivbrev i upp till 2 år så att du hinner nyttja de Knivbrev du har hemma och komma i fas igen! Mail oss då ett år och månad när du önskar få nästa Knivbrev så att du har gott om tid att nyttja det/de Knivbrev du redan har.
Du kan ju även ge bort ett av dina Knivbrev i present. Meddela oss då vart vi ska returnera de slipade föremålen så får någon en mycket uppskattad gåva!
Detta är egentligen något man ska justera innan det skickas ut. Om din faktura ännu inte har förfallit till betalning kan vi däremot gå in och justera fakturan till rätt antal inskickade Knivskydd. Det är då viktigt att du även skickar in det oanvända knivskyddet då dessa är dyra att tillverka (kostar t.ex. dubbelt så mycket som att slipa kniven de skyddar).
Om vi får in ett annat antal föremål än det som är beställt så justeras inte fakturan per automatik. Om du hör av dig innan du skickar in Knivbrevet kan vi göra en anteckning om att du har ett tillgodo inför nästa Knivbrev. Vi återbetalar däremot aldrig ett inbetalt belopp varpå det senare kommer in färre knivar än du betalt för. Detta då administrationen kring sådant kostar en hel del. Hör därför av dig direkt så löser vi det!
Ja, det går bra! Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta alltid den tid du behöver innan du skickar in. Eftersom Knivbreven fortsätter att komma med ett samma intervall och då du verkar ha hamnat ur fas bör du kontakta oss (info@knivbrev.se) så att vi kan flytta fram nästa förnyelsedatum i upp till 2 år så att du återigen kommer i fas med dina egna behov. En del kunder önskar alltid ha 1 Knivbrev hemma varför de skickar in ett av de 2 när det andra kommer. Dvs. exakt hur man önskar ha det får var och en bestämma.
Ja det går självklart bra. Vi har även möjlighet att lägga in en permanent och tillfällig returadress. Vi behöver däremot förvissa oss om vilket av dessa 2 Knivbrev som ska returneras vart. Detta då de har samma kundnummer och därför inte går att skiljas åt. Om du skickar in ditt Knivbrev först och meddelar oss detta kan vi därefter ställa in vårt system på att returnera nästa Knivbrev till en annan adress och därefter återgå till din adress. Att ge bort ett färdigpackat Knivbrev som present är alltid uppskattat och runt Jul gör vi cirka 1000 beställningar av Knivbrev med annan returadress.
Om du har kommit ur fas med dina Knivbrev kan vi även skjuta upp nästa Knivbrevsutskick i upp till 2 år så att du åter kommer i fas. Allt du då behöver göra är att skicka oss ett mail till info@knivbrev.se och säga vilket år och månad du önskar nytt Knivbrev för att hamna i fas igen.
Obs! Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så känn ingen stress utan nyttja dem först när knivarna m.m. är så slöa att de verkligen måste skickas in! Om du vill kan vi även skjuta fram din faktura några månader!
Allt du behöver gör då är att meddela oss detta via info@knivbrev.se. Din justering träder i kraft direkt efter att vi har bekräftat detta via mail
Knivbrev kan du få hem per automatik X gånger per år – abonnemang. Du kan även välja att endast beställa hem nytt Knivbrev vid behov – engångsslipning. Genom att välja abonnemanget får du bättre priser och slipper tänka på att beställa nytt Knivbrev varje gång knivarna blir slöa igen vilket för många kan leda till att de står och samlar damm i åratal.
Ja det går utmärkt! Att ge bort ett färdigt Knivbrev är ju många gånger mer uppskattat än att ge bort ett presentkort. Du gör detta genom att du beställer hem ett Knivbrev till dig själv. Därefter mailar du bara följande uppgifter till oss (info@knivbrev.se):
När vi får in Knivbrevet du har gett bort kommer det därefter att returneras till den person som fått det.
Läs gärna mer här: www.knivbrev.se/presentkort.
Orderbekräftelsen skickas ut direkt. Det kan ta några minuter innan den dyker upp men inte längre än så! Om den inte dyker upp kan du börja med att kontrollera om den råkat hamna i din “skräpmail”. Om du inte finner den där heller så kan det hända att vi fått in fel mailadress ifrån dig. Maila oss då på info@knivbrev.se så kontrollerar vi detta och skickar dig de uppgifter vi har.