Archives

Hur går betalningen till?

Du betalar alltid via faktura. Den skickas ut via mail ifrån Billogram. I mailet finner du en länk. När du klickar på denna anses din faktura vara mottagen. Det betyder att du även kommer att få en ev. påminnelsefaktura via mail. Om du däremot inte öppnar detta mail och klickar på länken inom 48h skickar Billogram dig en vanlig pappersfaktura.

Normalt väntar vi några dagar extra innan påminnelsefakturan skickas om förfallodagen passerat. Detsamma gäller även om påminnelsefakturan inte betalas inom några dagar. Därefter skickar Billogram ärendet vidare till Lindorff/Lowell om fakturan fortfarande inte är betald.

För dig med abonnemang – vid förnyelse:

Om du t.ex. valt att få 1 Knivbrev per år så får du ut ett nytt Knivbrev + tillhörande faktura efter 12 månader från beställning, oavsett när du skickar in. Om du tycker att nästa Knivbrev kommer att komma för tätt inpå måste du höra av dig och meddela oss en ny månad då du vill att vi väntar tills nästa Knivbrev skickas ut. Detta måste göras innan Knivbrevet skickas då våra högsta kostnader ligger i logistik, porto, specialtillverkade material samt arbete och administration. Ett knivskydd kostar t.ex. hälften av vad kniven det skyddar kostar att slipa.

Förnyelsefakturan ska även denna betalas inom 20 dagar. Om du inte är i behov av att slipa just nu så får du mao ett tillgodo fram tills du skickar in. Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta den tid du behöver innan du skickar in!

Jag valde 2 gånger per år och har nu fått ett 3:e Knivbrev?

När man väljer om man önskar Knivbrev per automatik (istället för engångsslipning = ej abonnemang) så väljer man “Antal Knivbrev PER år”. Man väljer inte “Antal Knivbrev ETT år”. Dvs. abonnemanget är löpande tills det sägs upp. Logiken i detta är att knivar, saxar m.fl. blir slöa igen och igen varpå man slipper tänka på att hela tiden beställa nytt Knivbrev för att behålla dem vassa.

Vad är skillnaden på abonnemang och engångsslipning?

Knivbrev kan du få hem per automatik X gånger per år – abonnemang. Du kan även välja att endast beställa hem nytt Knivbrev vid behov – engångsslipning. Genom att välja abonnemanget får du bättre priser och slipper tänka på att beställa nytt Knivbrev varje gång knivarna blir slöa igen vilket för många kan leda till att de står och samlar damm i åratal.

 

Jag har fått en påminnelse men aldrig någon faktura!

Det är Billogram som hanterar hela vår reskontra. I praktiken får Billogram ett uppdrag via en nattlig körning. Därefter tar Billogram över hela ansvaret kring fakturering, påminnelser inkasso osv. Detta gör de åt oss och 16 000 andra företag.

Fakturarutinerna fungerar såhär:

  1. Billogram skickar först ut fakturan via e-post till den e-postadress du angav vid beställning. I detta mail finns en länk till fakturan.
  2. Om du klickar på länken så anses fakturan vara mottagen. Om betalning inte sker i tid skickas då även påminnelsefakturan ut via mail. Billogram ser exakt när du öppnade denna faktura.
  3. Om du  inte får eller öppnar detta mail inom 48 timmar skickar Billogram istället ut en vanlig faktura. Denna skickas då ut till den adress du angett vid din beställning eller till den adress du själv ska ha uppdaterat om du har flyttat (vi har ingen möjlighet att följa upp när en kund flyttar då vi ej tar ditt personnummer vid beställning).
  4. Om fakturans förfallodatum passeras med 7 dagar skickas påminellesefakturan ut enligt ovan (antingen via mail eller via post).
  5. Om påminnelsefakturan inte heller betalas efter ett antal dagar tar SVEA Inkasso över ärendet och driver ärendet vidare tills betalning erlagts.

Kort och gott är vi ej inblandade i denna process. Upplever du att något är fel eller har frågor så får vi därav hänvisa dig till Billogram (support@billogram.com) eller till SVEA Inkasso om ditt ärende hunnit gå så långt!

Om du vet med dig att du har betalt så är det viktigt att du skickar betalningsunderlag (kopia eller en skärmdump på kontoutdraget) till Billogram (se mailadress ovan) så att de kan hjälpa dig att spåra din inbetalning.

Hur säkert är det att skicka Knivbrev via PostNord?

När vi skickar ut ett Knivbrev skickas det ut från oss som varubrev eller myPack (om du valt försäkrad transport). Ditt Knivbrev får oavsett ett unikt kollinummer som går att spåra. Om du önskar 100% trygghet så kan du välja transportförsäkring. Du väljer själv hur högt försäkringsbelopp du vill ha (1000 kr till 15 000 kr). När du skickar försäkrat så går det alltid till ett postombud och du måste även lämna in Knivbrevet via postombud. Kostnaden för transportförsäkringen finner du i prislistan (rubriken “Leveransalternativ).

Om du valt standardfrakt eller express så lämnar brevbäraren ditt Knivbrev i brevlådan eller vid din dörr. Du kan fortfarande spåra returen från oss och såsnart vi slipat och returnerat dina knivar så får du besked om detta via mail. I mailet får du även ditt kollinummer som du kan använda för att spåra försändelsen hela vägen hem till dig. Brevbäraren kan däremot välja att ta ditt Knivbrev till närmaste postombud varpå du blir aviserad via SMS. Det är tyvärr inget vi kan påverka utan är upp till din brevbärare.