Archives

3. KNIVBREVS ÅTAGANDEN

3.1. Knivbrev AB ska tillhandahålla transportmaterial samt vid senare valfritt tillfälle en professionell
sliptjänst för privatpersoner och företagskunder samt sälja produkter av hög kvalité.

3.2. Knivbrev AB ska säkerställa att Användare tillhandahålls Knivbrev och tillhörande knivskydd
enligt det antal som angavs vid ursprungsbeställningen.

3.3. Knivbrev AB ska sedvanligen returnera Användares föremål inom fem (5) arbetsdagar från det
att Knivbrev AB mottagit föremålen. Knivbrev AB förbehåller sig dock rätten att det i
undantagsfall kan ta längre tid. Knivbrev AB:s målsättning är att det aldrig ska ta längre tid än
tio (10) arbetsdagar från det att föremålen mottagits till dess att de returneras till Användaren.

3.4. Knivbrev AB ansvarar inte för förseningar som ligger utanför Knivbrev ABs kontroll. Sådana
förseningar kan exempelvis föranledas av, men begränsas inte till, Postens hantering av
Knivbrev. De tider som baseras på de val Användaren gör vid beställning är cirkatider för
postgången! Exempelvis anges 3-4 vardagar + ev. helg som normal leveranstid för valet
”Standardfrakt” vid beställning (B-post). För valet ”Express” anges 1-2 vardagar (A-post).
Knivbrev AB ersätter eller kompenserar inte Användaren för någon försening i postgången då
sådant kan inträffa.

3.5. Knivbrev AB ansvarar inte för om Posten/brevbäraren, av vilken anledning det än må vara, väljer
att inte leverera Knivbrev i Användares brevlåda utan i stället aviserar för uthämtning vilket ligger
utanför Knivbrev ABs kontroll. I den händelse att Användare inte hämtar ut sitt Knivbrev, varpå
detta returneras till Knivbrev AB, äger Knivbrev AB rätt att fakturera Användare med en ny
kostnad om tvåhundra kronor (200) kronor för att ånyo skicka Knivbrev till Användare.

2. KNIVBREV

2.1. Det material som Knivbrev AB tillhandahåller i samband med Tjänsten omfattar
specialanpassade kuvert, patenterade knivskydd, svarpostklisterlapp samt instruktioner för
användande av materialet (”Knivbrev”). Detta material är anpassat efter de föremål som
Knivbrev AB slipar och de går att anpassa till olika typer av föremål och även föremåls olika
storlek.

2.2. Om Användare vid tillfälle behöver ett större Knivbrev, exempelvis om knivarna (blad och skaft)
är längre än 40 cm, eller om Knivbrevet är för litet för att samtliga föremål ska rymmas utan att
skada Knivbrevet, ska Användaren skriftligen via e-post på info@knivbrev.se meddela Knivbrev
AB angående detta. Om detta behov uppmärksammas senast fjorton (14) dagar efter det att
Användaren mottagit ett Knivbrev antingen i samband med beställning av Tjänsten, i samband
med utskick enligt abonnemang eller i samband med ett extrainskick skickar Knivbrev AB ett
större Knivbrev utan extra kostnad, givet att Användaren inte redan har skickat föremål med det
redan mottagna Knivbrevet, samt att Användaren har kvar och använder de knivskydd som
medföljde det redan mottagna Knivbrevet vilka annars faktureras extra.
Om Användare redan har skickat föremål med det mindre Knivbrevet kommer det nya
Knivbrevet att betraktas som ett så kallat extrainskick. Om Användaren i en sådan situation har
kvar och använder sig av knivskydd som tidigare mottagits kommer knivskydd ej att faktureras
extra utan enbart de extra fraktkostnaderna kommer att faktureras.
Exempel: Om Användare beställer ett Knivbrev för fyra föremål och vid mottagande av
Knivbrevet ser ett behov av ett längre Knivbrev men inte anmäler detta förrän Användaren har
skickat de övriga tre föremålen med det första Knivbrevet kommer en ny faktura motsvarande
fraktkostnaden att skickas när det fjärde föremålet skickas med det nya Knivbrevet.

2.3. Om Användare anmäler behov av ett större Knivbrev senare än inom angivna fjorton (14) dagar
äger Knivbrev AB rätt att fakturera en avgift om tvåhundra (200) kronor för utskick av ett nytt
Knivbrev.
2.4. Om Användare har förlorat något av det av Knivbrev AB tillhandahållna materialet ska detta
anmälas via e-post på info@knivbrev.se. Knivbrev AB kommer då att tillhandahålla ett nytt
Knivbrev med komplett uppsättning material i enligt med de uppgifter som Användaren angav
vid den ursprungliga beställningen. Knivbrev AB äger rätt att fakturera en avgift om tvåhundra
(200) kronor för att tillhandahålla sådant nytt material.

2.5. Om Knivbrevet eller något av knivskydden är skadade eller kan antas vara defekta ska det inte
användas. Användande av skadat material kan leda till personskada i samband med leverans
eller att föremål försvinner under transporten. Det är avsändaren som ansvarar för att kontrollera
materialet för defekter. Exempel på skador på materialet kan vara om Användare själv skurit
hål på knivskyddet vid införsel av knivar, om limningar eller svetsningar på knivskydd/knivbrev
har släppt, eller om tejpen på knivskydden inte fäster i erforderlig utsträckning.

2.6. Användare ska alltid kontakta Knivbrev AB för konsultation om Användaren misstänker att något
material är defekt eller saknas. Om anmälan om defekt eller skadat material sker inom fjorton
(14) dagar från beställningen, eller mottagandet av utskick av Knivbrev enligt abonnemang
tillhandahåller Knivbrev AB kostnadsfritt nytt material. Om sådan anmälan sker senare än inom
angivna fjorton (14) dagar förbehåller sig Knivbrev AB rätten att debitera en avgift om tvåhundra
(200) kronor för det nya materialet.

2.7. Knivbrev AB åtar sig inte under några omständigheter som helst att ansvara för skador som
uppstår i samband med användande av defekt eller på egen hand justerat material. Ansvar för
sådana skador åligger alltid Användare.

2.8. Om Användare efter beställning eller i samband med utskick av faktura inte mottagit sitt
Knivbrev eller om något av det tillhörande materialet saknas ska Användaren anmäla detta till
Knivbrev AB via e-post på info@knivbrev.se senast inom fjorton (14) dagar efter genomförd
beställning. Om sådan anmälan sker inom angivna fjorton (14) dagar skickas ett nytt Knivbrev
utan extra kostnad. Om sådan anmälan sker senare än inom angivna fjorton (14) dagar äger
Knivbrev AB rätt att fakturera en avgift om tvåhundra (200) kronor för att skicka ett nytt Knivbrev.

1. ALLMÄNT OM TJÄNSTEN

1.1. Knivbrev ABs tjänst (”Tjänsten”) består i att kunden (”Användaren”) beställer hem
specialtillverkat förpackningsmaterial och skydd (ett ”Knivbrev”) för att kunna skicka in olika
typer av föremål som Användaren önskar slipa. När slipning ska ske avgör Användaren själv.
Tjänsten påbörjas vid utskick av Knivbrevet vilket kan innebära att Användaren har ett tillgodo
om Användaren väntar med att skicka in Knivbrevet till senare tillfälle.

1.2. Tjänsten består i att en Användare beställer hem Knivbrev (enligt definition nedan), med
tillhörande material för att därefter via post kunna skicka främst knivar men även saxar,
kvarndelar och andra föremål, till Knivbrev AB:s sliperi där dessa slipas av professionella
slipare. Slipningen kommer att ske med samma höga standard som alltid erbjuds professionella
kunder, det vill säga att samma kvalitet erbjuds både privatpersoner och företag.

1.3. Behovet av att slipa ett föremål beror på kvalitet på materialet, hur ofta de används, vad de
används till samt hur de underhålls och därför kan Användare själv, vid beställning av Tjänsten,
välja med vilket tidsintervall denne önskar nyttja Tjänsten eller om Användaren endast önskar
nyttja tjänsten vid ett tillfälle (engångsslipning). Exakt när Användaren väljer att slipa sina
föremål avgör Användaren själv.

1.4. Knivbrev AB tillämpar förskottsbetalning och fakturerar Användaren när kostnaderna uppstår. I
de fall Användaren önskar vänta med att skicka in sitt Knivbrev har Användaren ett tillgodo tills
Knivbrevet skickas in eller tills Knivbrevets sist giltighetsdatum passerats. För dem som väljer
att nyttja Knivbrev som abonnemang faktureras Användaren i samband med att nytt Knivbrev
skickas ut.

Slipar ni keramiska knivar?

Nej, tyvärr slipar vi inte keramiska knivar. Anledningen är att en stor del av dem aldrig går att få bra igen likt stålknivar. Stålknivar kan man tunna ut vid behov. Keramiska knivar spricker om man försöker och därmed har de en begränsad livslängd.

Prislistan och totalpriset?

Vår prislista finner du som allra först val i huvudmeny ovan. Om du surfar med en mobiltelefon dras menyn ihop och ligger allra högst upp.Du kan även gå direkt till sidan via denna länk: till prislistan

Bara du kan räkna ut priset…

Vi slipar inte enbart knivar. Därav beställer du hem X skydd och inte slipning av X knivar vilket kan vara lätt att missförstå. Vad för typ av föremål du därefter skickar in vet därför bara du. Olika föremål tar olika lång tid att slipa. Därför har vi olika priser på olika föremål och även på olika slipuppdrag som kan utföras på ett och samma föremål (kostar t.ex. mer att slipa fram en ny spets om den gått av vilket bara du känner till då vi alltid slipar fram en ny utan att fråga). Om du t.ex. skickar in 3 knivar + 1 kökssax blir det ett pris, 4 knivar ett annat pris, 4 knivar där en spets gått av och en ny ska slipas fram ett tredje pris, 4 knivar varav 1 brödkniv som ska tandas om ett fjärde pris. Räcker det med att brödknivens befintliga tänder slipas vassa så är det ett femte totalpris osv. osv. i en näst intill oändlig kombination. Väljer du abonnemang så är du självklart även fri att själv välja vilken typ av föremål du väljer att skicka in från gång till gång. Eftersom det endast är du själv som vet vad du tänker skicka in och i vilket skick föremålen är i så kan vi tyvärr inte presentera ett totalpris, men…

Alla priser står i vår prislista och totalpriset avgörs av de val du önskar. Om du vill ha hjälp med att räkna ut ditt totalpris gör vi det gärna åt dig! Maila oss då på info@knivbrev.se men glöm inte att beskriva vilka övriga val du tänkt göra (abonnemang eller inte, val av de 2 olika slipkvalitéerna, standard eller expressfrakt osv.) då det behövs för att vi ska kunna räkna ut totalpriset åt dig.

Slipar ni brödknivar?

Ja, vi slipar samt tandar om brödknivar. Dock inte dubbeltandade knivar.

Våra slipmästare tar beslutet om en brödkniv behöver tandas om eller inte. Om kniven har befintliga tänder som inte är allt för slitna så räcker det oftast med en grundslipning. Har kniven däremot väldigt slitna tänder så behövs en omtandning. Då slipar vi bort de gamla tänderna och tandar om kniven enligt professionell standard. Detta innebär en victorinox-tandning vilket våra professionella kockar är vana vid.
Om Användaren vill att vi ska slipa tänder på en tandad kniv, måste Användaren meddela oss i förväg om vi ska slipa för vänsterhänta eller högerhänta Användare. Om inget särskilt önskemål angivits, kommer vi automatiskt att slipa tänderna enligt standard för högerhänta. Detta är viktigt för att säkerställa att kniven fungerar optimalt för användarens behov. Kontakta oss via e-post på info@knivbrev.se för att specificera dina önskemål före inskick.