Archives

15. BETALNING

15.1. Knivbrev AB äger rätt att skicka faktura via e-post till Användare efter tjugo (20) dagar från det
att beställning av Tjänsten har genomförts, eller vid tidigare tidpunkt om Användare har utnyttjat
Tjänsten innan denna tid har passerat. Denna rätt att fakturera efter tjugo (20) dagar gäller
oavsett om Tjänsten nyttjats ännu och oavsett om det är fråga om en engångsslipning, ett första
eller senare Tillfälle i enlighet med Användarens abonnemang eller ett extrainskick. Tills tjänsten
nyttjas motser betalningen ett tillgodo likt ett presentkort som ska nyttjas inom angiven tid
beroende på val av periodisitet mellan Knivbrev vid val av abonnemang. För engångsslipning
ska Knivbrevet ha nyttjats inom 12 månader från beställning om annat inte kommit överens om
med Knivbrev AB.

15.2. Om Användare vid mottagande av epostfaktura ännu inte har nyttjat Tjänsten kommer fakturan
att baseras på den information som Användaren lämnat vid beställning av Tjänsten beräknas
utifrån det lägsta belopp som gäller för stålknivar. Det belopp som har fakturerats står
Användare tillgodo likt ett presentkort fram till och med den tidpunkt då ett nytt utskick av
Knivbrev enligt abonnemanget ska ske. Beloppet kan även nyttjas till att köpa de produkter som
Knivbrev vid var tid erbjuder eller för helt andra sliptjänster än stålknivar. Vid utskick av ett nytt
Knivbrev förfaller tillgodobeloppet och Användaren kan därmed inte längre nyttja beloppet som
tillfaller Knivbrev AB. I fråga om betalning för engångsslipning gäller att Användares
tillgodobelopp går förlorat tolv (12) månader efter att beställning av Knivbrev har skett och inte
nyttjats.

15.3. Om Användare vid nyttjande av Tjänsten inte inom fjorton (14) dagar nyttjar den till fullo i
enlighet med villkoren för Användarens abonnemang, det vill säga Användaren skickar färre
föremål än vad som angivits vid beställningen, äger Knivbrev AB rätt att fakturera som om hela
Tjänsten har nyttjats.

15.4. Om Användare som fakturerats innan dess att Tjänsten har nyttjats, vid faktiskt nyttjande av
Tjänsten skickar föremål för vilka priset är annat än det som tidigare fakturerats samt om
Användare väljer att föremål ska skickas med försäkrad transport kommer Användaren att
erhålla en tilläggsfaktura via e-post på överskjutande belopp. Detsamma gäller om Användaren
önskar köpa en eller flera produkter från Knivbrev om förskottsinbetalningen inte räcker till.

15.5. Samtliga kostnader som enligt Villkoren tillkommer utöver det belopp Användaren ska betala
för Tjänsten kommer att antingen adderas till Användares faktura vid ordinarie utskickstillfälle
eller faktureras separat.

15.6. Betalningsvillkor för faktura är 20 dagar.

15.7. Knivbrev AB förbehåller sig rätten att överlåta fakturering till tredje part eller sälja faktura till
tredje part. Om Användare inte betalar faktura i enlighet med betalningsvillkoren äger Knivbrev
AB eller tredje part som övertagit rätten till fakturan rätt att överlåta fakturan till inkassobolag
som därefter övertar ärendet för vidare handläggning och hantering.

15.8. Om Användare inte betalar faktura i enlighet med betalningsvillkoren och påminnelse därmed
skickas tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr. Sker ingen betalning därefter lämnas fakturan
vidare för inkassohantering där ytterligare avgifter kan tillkomma.

15.9. Om Användare tidigare underlåtit att betala faktura inom angiven tid eller helt underlåtit att
betala faktura äger Knivbrev AB vid utskick av Knivbrev enligt abonnemang samt vid
extrainskick rätt att kvarhålla Användares inskickade föremål som säkerhet till dess att både
tidigare utställd faktura samt aktuell faktura är betalda. Detsamma gäller vid köp av produkter.

15.10. När Användare öppnar det e-postutskick innehållande fakturan så anses Användaren tagit emot
fakturan. Om e-postutskicket däremot inte öppnas så skickar Knivbrevs fakturapartner ut
fakturan via vanlig post 2 dagar efter det att e-postfakturan inte har öppnats. I detta fall utgår en
faktureringsavgift vilken framgår av prissidan.

14. UPPSÄGNING AV ABONNEMANG & ÅNGERRÄTT

14.1. Ett abonnemang löper tills vidare med en uppsägningstid om 3 månader.

14.2. Användare förbinder sig att erlägga betalning för det faktiska antal Tillfällen som Användaren
nyttjat oavsett vilket antal Tillfällen Användaren valt för sitt abonnemang om det avslutas i förtid
innan det minimala antalet Knivbrev nyttjats. Det vill säga att Användare som valt ett
abonnemang med två Tillfällen per år som sedan väljer att nyttja Tjänsten enbart vid ett Tillfälle
under ett år och avslutar i förtid kommer att faktureras som om Användaren valt en
engångsslipning. Eventuell rabatt som givits för val av abonnemang på tidigare Knivbrev som
inte fullföljs med det minimala antalet Knivbrev (2 stycken) som är knutet till valet ska återbetalas
av Användaren vid avslut i förtid. Om Knivbrev AB redan hunnit skicka ut ett nytt Knivbrev men
Användaren inte önskar utnyttjat detta äger Knivbrev AB rätt att fakturera 200 kr för detta.
Huruvida användaren hellre önskar betala mellanskillnaden och eventuell rabatt samt 200 än
att nyttja det sista Knivbrevet ska Användaren meddela Knivbrev AB via mail (info@knivbrev.se)
och invänta bekräftelse på mottagandet. Användarens val eller uppsägning av abonnemang i
förtid ska meddelas senast 5 dagar före det att fakturan förfaller så att Knivbrev i god tid hinner
justera fakturan. I annat fall ska full betalning erläggas oavsett om tjänsten tänkt nyttjas eller ej.

14.3. Uppsägning av abonnemang bör ske skriftligen via e-post till info@knivbrev.se. Om Användare
ändå säger upp ett abonnemang muntligen åligger det Användaren att begära skriftlig
bekräftelse därom som bevisning på att uppsägning verkligen har ägt rum. Om sådan skriftlig
uppsägning (mail från Knivbrev AB där detta bekräftas) inte kan uppvisas kan abonnemanget
komma att betraktas såsom icke uppsagt vid en juridisk tvist.

14.4. I enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Användare alltid
laglig rätt att ångra beställning inom fjorton (14) dagar från att beställning ägt rum. Ångerfristen
löper ut 14 dagar efter datumet från beställning. Om Användaren önskar utöva ångerrätten ska
Användaren skicka ett klart och tydligt meddelande om detta beslut att frånträda avtalet (t.ex.
ett brev avsänt per post eller e-post (till info@knivbrev.se eller till Knivbrev ABs postadress,
Knivbrev AB, Parmvägen 8, 187 53 Täby). Du kan använda mallen du finner via länken nedan
(eller Konsumentverkets standardmall för detta som du också finner nedan samt på
Konsumentverkets hemsida). För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du
sänder in ditt meddelande (ex. via mail till info@knivbrev.se) om att du tänker utöva ångerrätten
innan ångerfristen löpt ut. Knivbrev AB bekräftar att man mottagit Användarens begäran om att
nyttja ångerrätten via mail om annat inte kommit överens. Användaren bör spara denna
bekräftelsen för att vid en juridisk tvist kunna påvisa att Användaren meddelat sin begäran att
nyttja ångerrätt samt att det skett inom tiden för ångerfristen.
Om du frånträder detta avtal innan ångerfristen löpt ut och före det att vi skickat ut ditt första
Knivbrev kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer
att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag
då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet och fått de nödvändiga bankuppgifter
som krävs (din bank, clearingnummer och bankkontonummer). Vi kommer att överföra din
inbetalning vi en bankkontotransaktion om du inte uttryckligen kommit överens med oss om
något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Om Användare väljer att ångra beställningen och Knivbrev AB hunnit skicka material till
Användare, äger Knivbrev AB rätt att fakturera Användaren för de kostnader för förstört
material som ej går att återanvända. Om Användaren inte själv bekostar returen av utskickat
material äger Knivbrev AB rätt till att ta betalt för materialet (Knivbrev, skydd m.m.) med 200
kr. Om användaren själv bekostar returen faktureras Användaren enbart för det material som
inte går att återanvända med 100 kr. Om Användaren returnerar Knivbrevet så att Knivbrev
AB får stå för returkostnaden faktureras Användaren 250 kr för förstört material och förhöjda
portoavgifter.. Retur av tomt outnyttjat Knivbrev ska ske snarast och senast 10 arbetsdagar
från det att Användaren mottagit försändelsen. I annat fall utgår betalning så som om
Användaren inte har för avsikt att returnera Knivbrevet. Vid ett ångrat produktköp ska
Användaren på samma vis bekosta returen av produkten samt ev. förstört/redan förbrukat
förpackningsemballage.
Här finner du blanketten du kan ladda ner och skriva ut samt posta till oss på adressen du
finner ovan: Ångerblankett.

13. PRESENTKORT

13.1. För användande av presentkort ska den kod som medföljer presentkortet kunna anges och vara
giltig. Denna kod ska betraktas som en värdehandling och därmed förvaras tryggt.

13.2. Ett presentkort är giltigt under tolv (12) månader från dess beställning.

13.3. Förlorat presentkort ersätts ej och ett presentkort kan inte under några omständigheter bytas
mot pengar, detta gäller även om hela presentkortet inte utnyttjas då resterande del förfaller.

13.4. Ett presentkort anses vara förbrukat så snart den kod som medföljer nyttjas och en beställning
som sker med en ej giltig kod betraktas som en vanlig beställning och Användare anses ha
beställt ett abonnemang eller en engångsslipning i enlighet med vid beställningen angivna
uppgifter och kommer således att faktureras därefter.

13.5. Utöver ovanstående gäller följande undantag och tillägg för kund som utnyttjar presentkort:
a) om ett Knivbrev beställs med angivande av en presentkortskod och annat alternativ än
engångsslipning väljs så påbörjas ett abonnemang enligt avtalet för detta,
b) om Användare skickar ett föremål eller köper en produkt vars värde överstiger det belopp
som presentkortet är värt har Knivbrev AB rätt att fakturera Användaren med det
överskjutande beloppet,
c) ett presentkort kan inte kombineras med eventuella rabattkoder eller kampanjer men kan
nyttjas till att köpa de produkter som Knivbrev tillhandahåller.

13.6. Utöver vad som stadgats i detta avsnitt 12 gäller Villkoren som helhet även för Användare som
nyttjar Tjänsten med ett presentkort.

12. KAMPANJER OCH PRESENTKORT

12.1.1. Eventuella kampanjkoder kan enbart utnyttjas en gång per hushåll och adress under en
femårsperiod.

12.1.2. En kampanjkod gäller, om inte annat uttryckligen anges, vid första tillfället då Användare nyttjar
Tjänsten, det vill säga inte vid kommande utskick av Knivbrev enligt abonnemang och aldrig vid
extrainskick om inte annat kommit överens skriftligen.

12.1.3. En kampanjkod gäller inte, om inte annat uttryckligen anges, för engångsslipning.

12.1.4. För användare som nyttjar tjänsten erbjuds ett bonussystem. Bonussystemet bygger på att
användaren bygger upp en pott med en fast rabattsatts om 10% på Knivbrevs sliptjänster
(rabatten gäller ej på portot eller ev. transportförsäkring. Potten ökar med 10% per år tills
användaren väljer att avsluta sitt abonnemang eller om abonnemanget skulle avslutas pga.
bristande betalning. Rabatten kan utnyttjas vid nästkommande Knivbrev och ska då anmälas
före det att det skickas ut. För att nyttja rabatten räcker det med att användaren skickar ett mail
om detta till info@knivbrev.se. Knivbrev AB bekräftar detta genom att besvara mailet. Om någon
bekräftelse inte erhålls från Knivbrev AB, eller kan visas upp, anses begäran kring att nyttja
rabatten inte ha genomförts korrekt och potten fortsätter då att byggas upp till nästa Knivbrev
då rabatten istället kan nyttjas.

11. PRISER

11.1. De priser som gäller för Användare är de som framgår av vid var tid gällande prislista på
https://www.knivbrev.se/priser-slipa-knivar/. Notera att eventuella rabatter gäller första
slipningen och aldrig erbjuds på engångsslipning om annat inte uttryckligen erbjuds! Det pris
som Användare betalar vid ett andra Tillfälle kan därmed skilja sig från det pris som gällde vid
det första Tillfället.

11.2. Knivbrev AB har ett antal rabattkoder som används av olika aktörer och sajter. Detta står helt
utanför Knivbrev ABs kontroll varför ev. missförstånd, vilseledande marknadsföring och liknade
skall riktas mot sådan aktör och ej Knivbrev AB. Detsamma gäller även för rabattkoder som är
felaktiga eller slutat gälla. Exempelvis finns det många sajter som ”jagar rätt” på rabattkoder för
att presentera dessa på sina egna rabatthemsidor. Vad som skrivs och vilken information de
tillhandahåller där ska Knivbrev AB som sagt ej hållas ansvarig för.

11.3. Knivbrev AB förbehåller sig rätten att kunna justera angivna priser och de tidsintervaller som
tillämpas under Användares abonnemangsperiod utan att meddela Användaren i förväg.
Knivbrev AB:s rätt att justera priset begränsas till justering med upp till och med 15 % från varje
kalenderårs eventuellt uppdaterade prislista. Om priset för slipningen justeras med mer än
angivna 15 % äger Användare rätt att med omedelbar verkan avsluta pågående abonnemang.
Denna rätt måste åberopas senast inom fjorton (14) arbetsdagar efter det att Användaren har
mottagit den faktura där prisjusteringen framgår, annars går Användares rätt att avbryta
abonnemanget med omedelbar verkan förlorad och ordinarie uppsägningstid gäller därefter.

10. RETUR AV FEL FÖREMÅL

10. Om Användare vid retur av föremål från Knivbrev AB av någon anledning skulle återfå fel
föremål ska Användaren omedelbart kontakta Knivbrev AB via e-post på info@knivbrev.se eller
per telefon på 072-3283456.

10.1. De felaktiga föremålen ska utan dröjsmål, men senast inom tio (5) arbetsdagar returneras till
Knivbrev AB. Knivbrev AB ska förse Användaren med relevant antal Knivbrev, knivskydd och
relevant returetikett.

10.2. Om Användaren inte returnerar sådana felaktigt utskickade föremål senast inom fem (5)
arbetsdagar efter det att kontakt etablerats mellan Knivbrev AB och Användaren och ett nytt
Knivbrev har skickats till Användaren äger Knivbrev AB rätt att debitera Användaren med belopp
motsvarande anskaffningsvärde för föremålen för att ersätta den Användare vars föremål
Användaren felaktigt fått.

10.3. Om Användare på detta vis mottar fel föremål och agerar i enlighet med ovan punkter åtar sig
Knivbrev AB att stå för samtliga kostnader för att återsända föremålen samt för kostnaderna för
Användarens egna föremål. Det vill säga Användaren behöver inte betala för tillhandahållandet
av Tjänsten för de egna föremålen.