Archives

20. DATAHANTERING/PERSONUPPGIFTER

20.1. I samband med beställning godkänner Användaren att Knivbrev AB lagrar och
använder uppgifter i verksamheten i syfte att fullfölja och tillhandahålla den service
som Användaren förväntar sig av Knivbrev AB.
Knivbrev AB behandlar även din mejladress och/eller mobilnummer för
marknadsföringsändamål och i syfte att inhämta dina synpunkter om våra tjänster.
Marknadsföringen består bland annat av att du kan få en förfrågan att lämna ett
omdöme kring våra tjänster.
Knivbrev AB kan komma att överföra dina personuppgifter till bolag som
tillhandahåller marknadsföringstjänster. Dessa mottagare har endast rätt att behandla
dina personuppgifter för Knivbrev ABs räkning i samband med att de utför en tjänst
för Bolaget, t.ex. att skicka en förfrågan om ett omdöme eller rekommendation.
Under 2018 ersattes PUL av GDPR som är nya dataskyddsregler som gäller inom hela
EU. Eftersom Knivbrev AB inte lämnar ut uppgifter till tredje part annat än vid
fakturering och inkassoärenden innebär detta inte någon direkt skillnad mot PUL vad
gäller behandling av Användarens information eller Knivbrev ABs relation till
Användaren.
En skillnad är att Knivbrev AB som företag har utsett ett dataskyddsombud. Hos
Knivbrev AB är det VD, Mikael Johansson (info@knivbrev.se) som är
dataskyddsombud. Har du frågor kring hur Knivbrev AB behandlar din information
som titta gärna på vår hemsida www.knivbrev.se/gdpr eller kontakta oss på
info@knivbrev.se.
När Användaren beställer ett Knivbrev så lämnar Användaren ifrån sig information.
Denna information inkluderar t.ex. var man bor, vilken e-postadress och mobilnummer
Användaren har samt information kring själva beställningen i form av periodicetet på
Knivbrev och antal skydd samt leveransfart. Vissa av Knivbrev ABs kunder undrar
vad Knivbrev AB gör med informationen och här beskrivs mer informellt hur
Knivbrev AB arbetar med information.

SAMMANFATTNING AV VÅR INFORMATIONSHANTERING
Knivbrev AB samlar in så lite information som möjligt och kompletterar inte
informationen från annat håll än det Användaren själv registrerar. Knivbrev AB
behöver veta var Användaren bor för att kunna skicka Knivbrevet rätt. Beställer
Användaren till sitt jobb eller sommarställe behöver Knivbrev AB inte ens veta var
Användaren bor. Utöver adressen behöver Knivbrev AB även Användarens
mobilnummer för att kunna avisera en försändelse som brevbäraren inte väljer att dela
ut direkt i brevlådan. Mailadressen behöver Knivbrev AB samt Knivbrev ABs
faktureringspartner för att kunna skicka ut fakturan via mail. Betalas inte fakturan trots
påminnelser behöver även vår faktureringspartner göra ytterligare efterforskning kring
folkbokföringsadress för att kunna skicka inkassokravet rätt vilket Inkassolagen
kräver. Inkassokravet kan skickas från fakturapartnern direkt eller via ett mer
traditionellt och renodlat Inkassobolag. Informationen kring beställningen används för
att Användaren knivbrev ska kunna packas med rätt antal skydd samt när nästa
Knivbrev ska skickas ut för dem som väljer abonnemang.

VILKA SYSTEM HAMNAR DINA UPPGIFTER I?
När Användaren beställer ett Knivbrev så går ordern från hemsidan där en kopia på
ordern sparas till Knivbrev ABs egenutvecklade affärssystem.
Wordpress
Knivbrev ABs hemsida bygger på den väletablerade plattformen WordPress som uppdateras
regelbundet. Hemsidan driftas av ett externt företag vars tekniker endast har tillgång till
installationen i syfte att kunna avhjälpa fel. Där sparas bilder, texter m.m. som visas på
hemsidan. När Användaren genomför en beställning sparas en backup på beställning i
Wordpress. Denna raderas automatiskt efter den tid övriga lagar som t.ex. bokföringslagen
kräver att ett företag sparar underlag och verifikat. Syftet med denna backup är att ha
redundans i systemen.
Vårt affärssystem
Användarens beställning och registrerade uppgifter skickas automatiskt in i vårt affärssystem.
Detta system har endast Knivbrev ABs personal samt IT -tekniker tillgång till.
I beställningen finns information om antal skydd och hur ofta Användaren önskar sitt Knivbrev
eller om det rör sig om en engångsslipning. Speciella önskemål kring t.ex. slipning, omslipning
eller om Användaren varit missnöjd med något sparas även i systemet. En sådan notis kan
exempelvis se ut så här:
“12345: Kund var inte nöjd med skärpan, nytt Knivbrev har skickats ut för omslipning,
kontrollera omslipning med laser, se ärende 098765 i Zendesk”
Referensen till Zendesk avser att det finns en mailkonversation som sparats i det systemet, se
nästa rubrik. Även bristande betalningar kan registreras som en notis i affärssystemet.
Mailsystem (Zendesk)
När du skickar ett mail till Knivbrev ABs info -adress så passerar de först Googles servrar
(Gmail) där en kopia på all konversation sparas. Därefter skickas mailet vidare till ett
ärendehanteringssystem som heter Zendesk. Den information som förmedlas i Zendesk och
Gmail hanteras och skyddas av dessa två företag. Mail som skickas till eller ifrån oss sparas i
maximalt den tid bokföringslagen kräver detta. Om kommunikationen inte avser ekonomiska
mellanhavanden eller specika synpunkter kring slipning som kan vara viktiga för Användarens
slipresultat i framtiden så sparas mailen normalt i maximalt 2 år innan de raderas.
Mail som skickas från en anställd skickas via Gmail.
Genom vårt samarbete med en 3:e parts faktureringspartner har Användaren även möjlighet
att kommunicera med Knivbrev AB direkt via mailfakturan. Denna information sparas då av
faktureringspartnern. Ett sådant mail skickas därefter vidare till Zendesk där även
mailkorrespondens sparas enligt ovan. Knivbrev AB använder alltid Zendesk eller Gmail för att
kommunicera via mail med Användare.
Utdrag från mailkonversation kan vid behov även sparas i Knivbrevs affärssystem.

DATASKYDDSANSVARIG HOS KNIVBREV AB?
Vår VD är dataskyddsansvarig och ansvarar för att alla medarbetare är insatta i hur vi
bearbetar information. Vill du ha kontakt så maila info@knivbrev.se.

HUR ANVÄNDER KNIVBREV AB DEN HÄR INFORMATIONEN?
Knivbrev AB använder informationen för att expediera din beställning. Knivbrev AB använder
din e-postadress för att kunna skicka orderbekräftelse samt fakturan till Användaren. Knivbrev
AB kan även använda din mailadress till att skicka ut information och erbjudanden men alltid
endast med Knivbrev AB som avsändare, dvs. registrerade personuppgifter säljs aldrig vidare
till någon 3:e part! Om Användaren inte önskar ta del av denna information eller erbjudanden
igen så kan Användaren enkelt via en länk i mailet avbeställa vidare informationsbrev.

VARFÖR SPARAR KNIVBREV AB INFORMATION?
Knivbrev AB sparar information av bokföringstekniska skäl. Bokföringslagen och
Skattemyndigheten kräver att ekonomiska verifikat, transaktioner, uppgörelser m.m. kan
redovisas en lång tid efter det att övriga mellanhavanden mellan Knivbrev AB och Användaren
har upphört.
COOKIES
Knivbrev AB använder cookies. Det gör vi för att kunna lagra eventuell rabattkod från t.ex.
Facebook eller vid ett Googlesök samt registrera beställningar från olika marknadskanaler och
annonser. Vi använder dessutom Googles tjänster “Google Analytics” och “Google
Remarketing”. Även dessa tjänster använder Cookies. Här kan du läser mer om vad det
betyder för dig.

INFORMATION TILL ANDRA AKTÖRER
Knivbrev AB lämnar aldrig ifrån oss din information till någon annan. Undantag görs om vi av
någon anledning är tvingade enligt lag eller domstolsbeslut. Mailadressen kan även komma
att användas för att finna s.k. tvillingsjälar hos exempelvis Facebook. Dessa e-postlistor
använder då Facebook till att identifiera och försöka finna nya potentiella kunder med liknande
beteende i Facebooks nätverk som även de följer GDPR, dvs. detta är inget som påverkar
Användarens personliga information.

TA BORT DIN INFORMATION FRÅN VÅR DATABAS
Den information Knivbrev AB sparar finns kvar som underlag under den tid som
myndigheterna och t.ex. bokföringslagen så kräver och kan därför inte raderas före denna tid
passerat. Har du frågor så är du välkommen att kontakta oss på info@knivbrev.se.

19. SUPPORT

19.1. Knivbrev tillhandahåller support via e-post på info@knivbrev.se samt per telefon på
072-3283456 under telefon- och öppettider som framgår på www.knivbrev.se.

18. FELAKTIG BESTÄLLNING

18.1. Om Användare inom loppet av två timmar gör två identiska beställningar, där den ena
beställningen innehåller en kampanjkod, kommer den beställning som skett utan en
kampanjkod att betraktas som felaktig och kommer därmed att makuleras.

18.2. Om Användare ändå mottar två Knivbrev ska Användaren inte faktureras för det Knivbrev som
är felaktigt utskickat. Skulle fakturering ändå ske ska denna faktura krediteras. Användare ska
om så sker meddela Knivbrev AB härom antingen via e-post på info@knivbrev.se eller per
telefon på 072-3283456. Användaren ska i detta fall kasta det felaktigt utskickade Knivbrevet.
Om Användare ändå returnerar det felaktigt utskickade Knivbrevet äger Knivbrev AB rätt att
fakturera Användaren med etthundra (100) kronor för porto och hanteringskostnader. De
knivskydd som tillhör det felaktigt utskickade Knivbrevet skall dock returneras till Knivbrev AB
när det korrekta Knivbrevet skickas. Om Användare underlåter att returnera dessa knivskydd
äger Knivbrev AB rätt att fakturera femton (15) kronor per knivskydd.

18.3. Om Användare gör två eller flera identiska beställningar, med eller utan kampanjkod, där en
eller flera enligt Användaren är felaktig, skall Användaren anmäla detta via e-post till
info@knivbrev.se. Sådan anmälan ska ske senast kl. 14:00 samma dag som beställningen
genomförts eller första efterföljande vardag om beställning genomförts under helgdag. Om
Användare anmäler felaktig beställning senare än enligt angivna tid äger Knivbrev AB rätt att
fakturera Användare med tvåhundra (200) kronor om Knivbrevet inte returneras till Knivbrev AB
respektive tvåhundrafemtio (250) kronor om Knivbrevet returneras tomt till Knivbrev AB.

17. GARANTIÅTAGANDE OCH REKLAMATION

17.1. Knivbrev AB tillhandahåller en garanti för att Användaren ska vara nöjd med tillhandahållen
Tjänst eller köp av produkt. Denna garanti innebär att den Tjänst som tillhandahålls ska
genomföras på ett fackmannamässigt och professionellt sätt. Garantin omfattar inte situationer
där Användare önskat annan slipning på föremålen utan att i enlighet med avsnitt 5 ovan ha
angett särskilda önskemål därom, inte heller eventuella skönhetsfläckar såsom repor, eller
andra skador omfattas av garantin.

17.2. Den garanti som Knivbrev AB tillhandahåller innebär att Användare äger rätt att kostnadsfritt
återsända aktuella föremål varpå Knivbrev AB gör om arbetet.

17.3. Om Användare är missnöjd med kvaliteten på Tjänsten eller en produkt ska detta anmälas
skriftligen via e-post till info@knivbrev.se. Denna anmälan ska innehålla uppgifter om på vilket
sätt Användaren är missnöjd samt med minst en bifogad bild per föremål som påvisar den brist
som föranleder Användarens missnöje.

17.4. Vid eventuell tvist angående kvalitet på utförd Tjänst förbehåller sig Knivbrev AB rätten att anlita
en utomstående sakkunnig för att bedöma om tillhandahållen Tjänst överensstämmer med
fackmannamässigt och professionellt utförande i enlighet med hur andra professionella sliperier
skulle ha utfört slipningen. Om denne sakkunnige finner att utförd Tjänst uppfyller dessa krav
skall Användaren stå för kostnaderna enligt gällande priser och avtal som om de aktuella
föremålen varit inskickade såsom ett extrainskick.

17.5. Denna garantiförpliktelse omfattar ej situationer då Användare anser att föremål tappat sin
skärpa för fort, med anledning av att detta kan bero på kvalitet på föremålet samt Användarens
egen hantering av föremålet och utslitna underhållsprodukter. Denna garantiförpliktelse
omfattar inte heller situationer då Användare anser att för grova slipband använts.

17.6. Denna garantiförpliktelse ska åberopas senast inom två (2) månader av Användare som är
privatperson och inom fem (5) arbetsdagar av Användare som företag. Knivbrev AB bekräftar
att nytt Knivbrev skickas ut. Därefter har Användaren 14 dagar på sig att skicka in knivbrevet
för omslipning. Användaren ska även höra av sig i det fall att hen inte mottager knivbrevet inom
fem (5) arbetsdagar från det att Knivbrevet bekräftat att det skickades ut.

16. TRANSPORT

16.1. Användare kan välja att försända Knivbrev såsom försäkrat med Knivbrevs försäkrade transport
eller utan försäkringsskydd (utan extrakostnad). För försäkrad transport krävs det att man hör
av sig före man skickar in. Man måste då meddela föremålens värde vilket påverkar priset på
transportförsäkringen. Att försäkringen har tecknats ska bekräftas av Knivbrev AB före
Användaren skickar in Knivbrevet för att försäkringen ska anses gällande. I detta mail ska det
finnas med minst 1 bild på samtliga försäkrade föremål.

16.2. Om användare väljer att skicka föremålen med försäkrad transport innebär det att Knivbrev AB
försäkrar hela försändelsen till anskaffningsvärdet för nya föremål av samma kvalité och pris.
Knivbrev äger även rätten till kontant ersättning om föremålen inte går att få tag på. Om värdet
på en Användares föremål skulle överstiga det valbara maxbeloppet (15 000 kr) så kan
Användaren beställa två eller flera knivbrev och dela upp föremålen för att på så vis uppnå
fullgott försäkringsskydd.

16.3. Knivbrev AB returnerar försändelsen enligt samma val (försäkrat eller oförsäkrat) som
Knivbrevet anländer till Knivbrev AB.

16.4. Försäkrad transport innebär att föremål som förloras under transport eller hos Knivbrev AB:s
sliperi ersätts till nyanskaffningspris såvitt Användare kan uppvisa giltiga inköpskvitton samt att
dessa överensstämmer med de föremål som Användare tidigare har skickat bild på.

16.5. I det fall Användarens Knivbrev skickas in utan transportförsäkring saknar Knivbrev AB helt
möjligheten till att spåra försändelsen för att därmed kunna avgöra om Knivbrevet verkligen har
skickats in. Detta gör att vi ej heller lämnar någon ersättning för vare sig de påstått förlorade
föremålen eller för slipkostnaden.

16.6. Skador så som repor på handtag eller blad ersätts ej vare sig med nya knivar eller reducerat
pris för slipningen. Detta då Knivbrev AB omöjligt kan kontrollera föremålens skick före de
skickas in eller har möjlighet att dokumentera de miljontals små eller större repor ett begagnat
skärande verktyg alltid har. Knivbrev AB saknar även möjlighet att kontrollera vad som sker med
föremålen från det att de lämnar Knivbrev AB tills de är åter i Användarens ägo och vad som
sker därefter. Skador på eggen som uppkommit under transport ersätts däremot genom
kostnadsfri omslipning utan kostnadsreducering för att än mer gods måste avverkas. Knivbrev
AB ger ej någon ersättning för att mer gods måste avverkas vid en eventuell omslipning.

16.7. Ersättning kommer inte att lämnas om Knivbrevet är skadat eller om det kan antas att
tillhandahållna knivskydd ej har använts eller har använts på fel sätt och att det därmed
ankommer på Användaren att föremålen förlorats.

16.8. För företagskunder är det av vikt att notera att postens regler föreskriver att det enbart är den
som är firmatecknare som kan hämta ut en försändelse vid avisering. Om möjlighet för
firmatecknare att hämta ut sådan försändelse saknas kan Användaren kontakta Knivbrev AB
via e-post på info@knivbrev.se och anmäla att Knivbrev AB ska begära försändelsen i retur för
att sedan skicka Knivbrevet på nytt (eller vänta på att det returneras automatiskt). Knivbrev AB
kommer att fakturera en avgift om tvåhundrafemtio (250) kronor för detta merjobb.

16.9. Notera att försäkrad transport är en tilläggsförsäkring från Knivbrev AB och att PostNords
vanliga portokostnad tillkommer utöver försäkringskostnaden.