Archives

Hur ska man veta när det är dags att skicka in igen?

Det vanligaste misstag privatpersoner gör är att de väntar för länge med att skicka in. Detta beror ofta på att de tror att kniven är vassare än den är. Om du skärper/bryner upp din kniv och försöker sliza ett A4 papper i smala strimlor är kniven fortfarande vass. Om kniven hackar sig igen pappret trots att du försökt skärpa den så behöver den skickas in för grundslipning.

Kan ni laga mitt handtag på kniven?

Nej tyvärr inte. Vårt bästa tips är att kontakta en lokal möbelsnickare/finsnickeri och höra med dem om de kan hjälpa dig (för knivar med trähandtag). Knivar i plast känner vi inte till någon alls som kan lösa. Det finns även 1000 -tals knivmakare i Sverige som kanske kan hjälpa dig att göra ett helt nytt handtag.

Min kniv är böjd, går det att ordna?

Ja det går att räta ut. Om den är rejält böjd (ex. i spetsen) kan den gå av när vi försöker räta ut den. Då slipar vi istället fram en ny spets åt dig. När man rätar ut en kniv görs detta för hand. Det betyder att den blir rak men aldrig 100% rak. Vi strävar efter att du inte ska kunna märka tidigare böj med blotta ögat men helt rak blir den aldrig!

Är det bara dyra knivar som är värda att slipa?

Nej absolut inte! Detta är tyvärr en mycket vanlig missuppfattning. Trivs man med sina knivar bör de slipas. Billigare knivar har ofta ett bra stål. Att de är billiga beror istället på att man sparat in pengar på själv slipningen när de var nya. De slipas då på robotar vilket kan låta bra men inte ger ett särskilt bra resultat! Varje kniv är unik och behöver därför slipas på lite olika sätt (även samma fabrikat och modell). Detta kan inte en robot avgöra varför de är inställda på att ge en så ok skärpa och egg som möjligt. När en slipmästare slipar en billig kniv får du den i retur betydligt bättre slipad än den var som ny och därav är det bättre att skicka in den för grundslipning än att köpa ytterligare en ny med lika dålig slipning!

Jag har inte fått min orderbekräftelse!

Orderbekräftelsen skickas ut direkt. Det kan ta några minuter innan den dyker upp men inte längre än så! Om den inte dyker upp kan du börja med att kontrollera om den råkat hamna i din “skräpmail”. Om du inte finner den där heller så kan det hända att vi fått in fel mailadress ifrån dig. Maila oss då på info@knivbrev.se så kontrollerar vi detta och skickar dig de uppgifter vi har.