5. SLIPNING

5.1. Knivbrev AB:s sliperi tillhandahåller en Tjänst av professionell karaktär vilket innebär att föremål
slipas på ett sådant sätt som en majoritet av professionella kockar önskar ha olika typer av
knivar slipade. Knivar kan slipas med olika typer av metoder och på olika sätt. Detsamma gäller
även resultatet och knivens form vid retur som till mångt och mycket beror på hur pass väl
kniven har underhållits. Knivbrev AB förbehåller sig därför rätt i att själva bedöma hur kniven
ska slipas och formas för att kunna returneras på bästa sätt enligt våra slipexperter. I det fall
Användare skickar föremål utan att specificera särskilda önskemål kommer dessa att slipas i
enlighet med Knivbrev ABs standard. Detta gäller alla typer av knivar, även antika knivar,
samlarknivar eller liknande. Hänsyn till eventuell annan slipteknik tas därmed inte såvida
Användare inte tydligt specificerat sådant önskemål.

5.2. Knivbrev AB slipar förhand på roterande kylda slipband och polerar bort råeggen på en s.k.
lumpmaskin med vegetariskt slipvax. Knivbrev AB våtstensslipar aldrig knivar om annat inte har
kommit överrens med kunden. Knivbrev AB tillhandhåller 2 olika kvalitéter på slipning, Sharp
och Pro kallas de. Skillnaden mellan dem är att Sharp slipas på 1 grövre slipband medan Pro
slipas på samma slipband samt ett därefter ett finare. Vi returnerar knivar som motsvarar en
våtstensslipning på cirka 1000-3500 grit (mått på finkornheten i våtstenar). En kökskniv ska till
skillnad från en rakkniv har ”slipränder” kvar. Slipar man en kökskniv på för fina stenar kommer
den inte greppa tag i vanliga råvaror som t.ex. tomater, lök osv. En rakkniv slipas med upp till
30 000 grit men har ett helt annat användningsområde.

5.3. Uppdraget med Tjänsten är att slipa föremålets egg. Det ingår därmed inte i Tjänsten att
exempelvis polera eller på annat sätta söka få bort skönhetsfläckar som inte påverkar ett
föremåls funktion. Fokus för Tjänsten är alltid att tillhandahålla ett föremål med en ny
professionell skäregg. Detta kan resultera att vi måste avlägsna mer gods än Användaren
förstått. Detta är ej något Knivbrev AB har möjlighet om att informera om i förtid då sådant först
upptäcks under slipprocessen och är extremt vanligt förekommande. Knivbrev AB eftersträvar
däremot alltid att avlägsna så lite gods som möjligt. För att undvika att onödigt gods avlägsnas
kan detta innebära att vi returnerar en knivs egg i något annan form än den hade när den kom
in. Om Användaren hellre önskar behålla föremålets form genom att avlägsna än mer gods och
hör av sig inom 14 dagar från retur och innan kniven börjat användas och skärpts i hemmet,
sänds nytt Knivbrev ut för att återskapa rätt linje/form på bladet. Detta görs utan extrakostnad
för Användaren. För att säkerställa föremåls funktion kommer så kallade klackar
(”pekfingerskydd” kallar en del privatpersoner detta) att slipas upp för att säkerställa att klacken
inte är i vägen för att hela eggen ska kunna komma åt skärbrädan samt att föremålet ska bli
lättare att skärpa. Detta förändrar formen på klacken. Vill Användaren inte att Knivbrev AB slipar
upp klacken ska skriftlig information om detta lämnas via mail till info@knivbrev.se före
Knivbrevet skickas in och bekräftas av Knivbrev AB. Här kan du läsa mer information om föremål
med klackar: http://www.knivbrev.se/knivar-med-klack/

5.4. Föremål med synliga sprickor slipas eventuellt ej utan returneras oslipade eller delvis slipade i
den mån det går att slipa utan att riskera skador för sliparen. Slipning av föremål med dolda
sprickor som kan utgöra en risk för sliparen genom att bladet lossnar avbryts omedelbart och
föremålet returneras i det skick det är i då skadan upptäcktes. Knivbrev AB tar ej betalt för detta
och någon ersättning för att föremålet inte går att slipa riskfritt lämnas ej. En del föremå kommer
in med synbara sprickor. Sliparen kan då göra en bedömning kring om man ska avverka så
pass mycket gods att man slipar bort hela sprickan eller istället gör en ny skäregg där man bara
låter sprickan vara kvar och slipar över den, eller som sagt avböja att slipa föremålet.

5.5. I extremfall kan knivar vara så attackerade av svartrost (små svarta prickar – frätskador, till följd
av dåligt underhåll) att vi måste avverka extremt mycket gods för att hitta en ny linje för att
anlägga en ny skäregg eller helt enkelt låta bli och slipa fram en skäregg med ett eller flera små
hack. I dessa fall avgör Knivbrev AB vad man anser bäst för kunden.

5.6. Knivbrev AB tar inte betalt eller ansvar för att rengöra föremål från t.ex. slipvax och stålpartiklar
efter att slipning har skett, instruktioner för hur föremål bör rengöras efter slipning återfinns på
www.knivbrev.se. Ibland kan det krävas lite starkare medel som t.ex. Aceton för att få bort
slipvax men i de flesta fall räcker diskmedel och ljummet vatten.

5.7. Knivbrev AB saknar möjlighet att känna till föremålens skick när de skickas in eller hur de
behandlas av Användaren eller under frakten vid retur. Därav utgår ingen ersättning vid repor
eller andra skönhetsfläckar och skador som Användaren påstår har uppstått under transport
eller hos Knivbrev AB. När ett föremål som t.ex. en kniv poleras är det oundvikligt att sidan på
bladet inte också poleras upp till en begränsad del. Detta leder i stort sett alltid till att tidigare
obetydliga repor nu syns väldigt tydligt. Knivbrev AB ansvarar inte för att polera upp de repor
som uppkommer vid beröringen. Vill Användaren få bort de repor den orsakat rekommenderas
Autosol och en vanlig mikrofiberduk.

5.8. Böjda föremål, ex. när knivens blad eller spets är snea försöker vi räta ut i den mån det är
möjligt. Detta kan resultera i att bladet knäcks eller spetsen går av. Vi kan då försöka slipa
fram en kortare kniv av det blad som återstår. Knivbrev AB ansvarar ej eller ersätter inte
Användaren för skador på föremålet som uppkommer genom försök till reparation.

5.9. I extrema fall kan Knivbrev ABs slipare råka komma åt handtag eller annan del på ett föremål
som inte ska slipas. I detta fall slipas eggen klar och kniven returneras i övrigt perfekt. Som
ersättning för sådan här skada bjuder Knivbrev AB på slipningen. Någon ersättning eller helt
ny kniv för en skada i form av en skönhetsfläck utgår ej utan begräsnas till kostnaden för
slipningen av den aktuella kniven.

5.10. Om Användare har önskemål gällande hur föremål ska slipas ska detta klargöras innan
föremålen sänds till Knivbrev AB:s sliperi. Sådant önskemål ska skickas via mail till
info@knivbrev.se och bekräftas av Knivbrev AB före föremålet skickas in. Utan bekräftelse
anses dessa särskilda önskemål inte ha kommit Knivbrev AB tillhanda och föremålet slipas så
som övriga föremål normalt slipas där sliparen gör en bedömning kring vad hen anser vara bäst.
Detta meddelande ska ange vilka specifika önskemål Användaren har och referens till vilket
föremål det är fråga om, knivskyddet för detta föremål ska även märkas så att det tydligt framgår
att särskilda önskemål finns. ”Se mail från mig” är ett bra och tydligt sätt att märka upp
knivskyddet. Lägg ej med någon lapp då sådan är lätt att missa om det ligger kvar oläst när
föremålen slipas. Meddelandet ska även inkludera kontaktinformation till Användaren i form av
ett mobilnummer.

5.11. Vi erbjuder 3 olika metoder för att slipa eller tanda om brödknivar. Knivbrev ABs slipare avgör
vilken av dessa metoder som är bäst för den aktuella kniven. Vi har ej möjlighet att kontakta och
konsultera varje enskild kund vilket Användaren härmed accepterar. Antingen väljer sliparen att
hårdpolera befintliga tänder vassa (görs ofta med relativt nya brödknivar där tändernas toppar
knappt är slitna. Alternativt slipar sliparen baksidan på tänderna om de finns toppar på tänderna
kvar. I de fall topparna på tänderna är så pass nedslitna att de inte går att slipa utan att kniven
mer liknar en traditionell kockkniv så slipas först befintliga tänder bort. Därefter slipar Knivbrev
AB fram nya tänder för hand, en efter en. Den typ av omtandning som tillämpas är enligt
“Victorinox” -standard som t.ex. går att finna på just Victorinoxs och Globals brödknivar. Vi
erbjuder ej annan form av tandning utan Användaren accepterar att ev. omtandning sker enligt
denna metod oavsett vilken typ av tandning kniven hade när den skickades in. Användaren
accepterar samtidigt att en omtandning kostar mer. Priset för en omtandning framgår alltid av
prislistan på hemsidan.