16.1. Användare kan välja att försända Knivbrev såsom försäkrat med Knivbrevs försäkrade transport
eller utan försäkringsskydd (utan extrakostnad). För försäkrad transport krävs det att man hör
av sig före man skickar in. Man måste då meddela föremålens värde vilket påverkar priset på
transportförsäkringen. Att försäkringen har tecknats ska bekräftas av Knivbrev AB före
Användaren skickar in Knivbrevet för att försäkringen ska anses gällande. I detta mail ska det
finnas med minst 1 bild på samtliga försäkrade föremål.
16.2. Om användare väljer att skicka föremålen med försäkrad transport innebär det att Knivbrev AB
försäkrar hela försändelsen till anskaffningsvärdet för nya föremål av samma kvalité och pris.
Knivbrev äger även rätten till kontant ersättning om föremålen inte går att få tag på. Om värdet
på en Användares föremål skulle överstiga det valbara maxbeloppet (15 000 kr) så kan
Användaren beställa två eller flera knivbrev och dela upp föremålen för att på så vis uppnå
fullgott försäkringsskydd.
16.3. Knivbrev AB returnerar försändelsen enligt samma val (försäkrat eller oförsäkrat) som
Knivbrevet anländer till Knivbrev AB.
16.4. Försäkrad transport innebär att föremål som förloras under transport eller hos Knivbrev AB:s
sliperi ersätts till nyanskaffningspris såvitt Användare kan uppvisa giltiga inköpskvitton samt att
dessa överensstämmer med de föremål som Användare tidigare har skickat bild på.
16.5. I det fall Användarens Knivbrev skickas in utan transportförsäkring saknar Knivbrev AB helt
möjligheten till att spåra försändelsen för att därmed kunna avgöra om Knivbrevet verkligen har
skickats in. Detta gör att vi ej heller lämnar någon ersättning för vare sig de påstått förlorade
föremålen eller för slipkostnaden.
16.6. Skador så som repor på handtag eller blad ersätts ej vare sig med nya knivar eller reducerat
pris för slipningen. Detta då Knivbrev AB omöjligt kan kontrollera föremålens skick före de
skickas in eller har möjlighet att dokumentera de miljontals små eller större repor ett begagnat
skärande verktyg alltid har. Knivbrev AB saknar även möjlighet att kontrollera vad som sker med
föremålen från det att de lämnar Knivbrev AB tills de är åter i Användarens ägo och vad som
sker därefter. Skador på eggen som uppkommit under transport ersätts däremot genom
kostnadsfri omslipning utan kostnadsreducering för att än mer gods måste avverkas. Knivbrev
AB ger ej någon ersättning för att mer gods måste avverkas vid en eventuell omslipning.
16.7. Ersättning kommer inte att lämnas om Knivbrevet är skadat eller om det kan antas att
tillhandahållna knivskydd ej har använts eller har använts på fel sätt och att det därmed
ankommer på Användaren att föremålen förlorats.
16.8. För företagskunder är det av vikt att notera att postens regler föreskriver att det enbart är den
som är firmatecknare som kan hämta ut en försändelse vid avisering. Om möjlighet för
firmatecknare att hämta ut sådan försändelse saknas kan Användaren kontakta Knivbrev AB
via e-post på info@knivbrev.se och anmäla att Knivbrev AB ska begära försändelsen i retur för
att sedan skicka Knivbrevet på nytt (eller vänta på att det returneras automatiskt). Knivbrev AB
kommer att fakturera en avgift om tvåhundrafemtio (250) kronor för detta merjobb.
16.9. Notera att försäkrad transport är en tilläggsförsäkring från Knivbrev AB och att PostNords
vanliga portokostnad tillkommer utöver försäkringskostnaden.