7. ENGÅNGSSLIPNING

7.1. Användare kan vid beställning av Tjänsten välja att enbart erhålla en engångsslipning vilket
innebär att Användare inte förbinder sig till något abonnemang utan enbart förbinder sig att
nyttja Tjänsten vid ett tillfälle. Vid beställning av engångsslipning gäller precis som för
abonnemang att Användare kan välja att skicka sina föremål till Knivbrev AB när som helst inom
en tolv (12) månaders period från beställningsdatumet. Efter att denna tolv (12) månaders
period har passerat går rätten att använda Knivbrevet och inbetalt tillgodo förlorad.

7.2. Eventuella kampanjrabatter gäller ej vid engångsslipning såvitt inte annat uttryckligen framgår
av erbjudandet.

6. ABONNEMANG

6.1. Abonnemanget avseende Tjänsten gäller tillsvidare och förnyas därför löpande tills Användare
säger upp abonnemanget. Förnyelse av abonnemanget sker automatiskt med ett visst fast
månadsintervall räknat från beställningstillfället, förnyelsetillfället eller om Användaren själv vid
tidigare tidpunkt valt nytt förnyelsedatum. Om Användaren väntar med att skicka in ett Knivbrev
och nästkommande därmed riskerar att komma för tätt inpå äger Användare rätt att justera
nästkommande Knivbrev med upp till 24 månader. Detta ska då meddelas före det att
nästkommande Knivbrev skickas ut. Det ska meddelas via mail (info@knivbrev.se) samt
bekräftas via mail av Knivbrev AB för att justeringen ska anses vara genomförd.

6.2. Användare kan vid beställningen själv välja vid hur många tillfällen per år samt för hur många
föremål Användaren önskar erhålla Knivbrev och därmed nyttja Tjänsten (”Tillfällen”).

6.3. Om Användare önskar erhålla utskick av ett nytt Knivbrev vid en senare tidpunkt än vad som
framgår av abonnemanget ska detta anmälas via e-post till info@knivbrev.se. Nästkommande
utskick av Knivbrev enligt abonnemanget kommer därefter att börja räknas från detta datum och
ej ursprungsdatumet för beställningen.

6.4. Användare som önskar förändra sitt abonnemang till att omfatta ett annat antal Tillfällen eller
föremål kan meddela Knivbrev AB därom via e-post till info@knivbrev.se. Meddelande om
förändrat antal Tillfällen eller föremål ska meddelas Knivbrev AB innan det att ett nytt Knivbrev
har skickats till Användaren. Användare som väljer att förändra antal Tillfällen per år kommer
framgent att faktureras det pris som gäller för det nya antalet Tillfällen enligt vid var tid gällande
prislista som återfinns på hemsidan.

6.5. Användare kan välja att skicka sina föremål med Knivbrev när som helst under den tidsperiod
som sträcker sig från det att Knivbrevet skickats ut fram till och med det att nästkommande
Knivbrev faktiska förnyelsedatum passerats. Efter det att ett faktiskt förnyelsedatumet har
passerats går rätten till att använda tidigare erhållet Knivbrev och tillgodoinbetalning förlorad
om annat inte bestäms med Knivbrev AB.

6.6. Knivbrev AB äger rätt att justera när nästkommande Knivbrev skickas ut till Användaren för att
reglera toppar och dalar i produktionen. Detta kan betyda att nästkommande Knivbrev
senareläggs eller tidigareläggs med en till tre månader beroende på när på året beställningen
gjordes. Användaren har rätt till att begära att fakturans förfallodag ska skjutas fram med samma
tid ifall Knivbrevet skickas ut i förtid. Om Användaren inte är bunden till ytterligare ett Knivbrev
äger Användaren även rätt att avsluta abonnemanget trots att nytt Knivbrev redan har skickats
ut utan extra kostnad för detta så länge detta meddelas Knivbrev AB och bekräftas via mail
senast dagen före fakturans förfaller.

5. SLIPNING

5.1. Knivbrev AB:s sliperi tillhandahåller en Tjänst av professionell karaktär vilket innebär att föremål
slipas på ett sådant sätt som en majoritet av professionella kockar önskar ha olika typer av
knivar slipade. Knivar kan slipas med olika typer av metoder och på olika sätt. Detsamma gäller
även resultatet och knivens form vid retur som till mångt och mycket beror på hur pass väl
kniven har underhållits. Knivbrev AB förbehåller sig därför rätt i att själva bedöma hur kniven
ska slipas och formas för att kunna returneras på bästa sätt enligt våra slipexperter. I det fall
Användare skickar föremål utan att specificera särskilda önskemål kommer dessa att slipas i
enlighet med Knivbrev ABs standard. Detta gäller alla typer av knivar, även antika knivar,
samlarknivar eller liknande. Hänsyn till eventuell annan slipteknik tas därmed inte såvida
Användare inte tydligt specificerat sådant önskemål.

5.2. Knivbrev AB slipar förhand på roterande kylda slipband och polerar bort råeggen på en s.k.
lumpmaskin med vegetariskt slipvax. Knivbrev AB våtstensslipar aldrig knivar om annat inte har
kommit överrens med kunden. Knivbrev AB tillhandhåller 2 olika kvalitéter på slipning, Sharp
och Pro kallas de. Skillnaden mellan dem är att Sharp slipas på 1 grövre slipband medan Pro
slipas på samma slipband samt ett därefter ett finare. Vi returnerar knivar som motsvarar en
våtstensslipning på cirka 1000-3500 grit (mått på finkornheten i våtstenar). En kökskniv ska till
skillnad från en rakkniv har ”slipränder” kvar. Slipar man en kökskniv på för fina stenar kommer
den inte greppa tag i vanliga råvaror som t.ex. tomater, lök osv. En rakkniv slipas med upp till
30 000 grit men har ett helt annat användningsområde.

5.3. Uppdraget med Tjänsten är att slipa föremålets egg. Det ingår därmed inte i Tjänsten att
exempelvis polera eller på annat sätta söka få bort skönhetsfläckar som inte påverkar ett
föremåls funktion. Fokus för Tjänsten är alltid att tillhandahålla ett föremål med en ny
professionell skäregg. Detta kan resultera att vi måste avlägsna mer gods än Användaren
förstått. Detta är ej något Knivbrev AB har möjlighet om att informera om i förtid då sådant först
upptäcks under slipprocessen och är extremt vanligt förekommande. Knivbrev AB eftersträvar
däremot alltid att avlägsna så lite gods som möjligt. För att undvika att onödigt gods avlägsnas
kan detta innebära att vi returnerar en knivs egg i något annan form än den hade när den kom
in. Om Användaren hellre önskar behålla föremålets form genom att avlägsna än mer gods och
hör av sig inom 14 dagar från retur och innan kniven börjat användas och skärpts i hemmet,
sänds nytt Knivbrev ut för att återskapa rätt linje/form på bladet. Detta görs utan extrakostnad
för Användaren. För att säkerställa föremåls funktion kommer så kallade klackar
(”pekfingerskydd” kallar en del privatpersoner detta) att slipas upp för att säkerställa att klacken
inte är i vägen för att hela eggen ska kunna komma åt skärbrädan samt att föremålet ska bli
lättare att skärpa. Detta förändrar formen på klacken. Vill Användaren inte att Knivbrev AB slipar
upp klacken ska skriftlig information om detta lämnas via mail till info@knivbrev.se före
Knivbrevet skickas in och bekräftas av Knivbrev AB. Här kan du läsa mer information om föremål
med klackar: http://www.knivbrev.se/knivar-med-klack/

5.4. Föremål med synliga sprickor slipas eventuellt ej utan returneras oslipade eller delvis slipade i
den mån det går att slipa utan att riskera skador för sliparen. Slipning av föremål med dolda
sprickor som kan utgöra en risk för sliparen genom att bladet lossnar avbryts omedelbart och
föremålet returneras i det skick det är i då skadan upptäcktes. Knivbrev AB tar ej betalt för detta
och någon ersättning för att föremålet inte går att slipa riskfritt lämnas ej. En del föremå kommer
in med synbara sprickor. Sliparen kan då göra en bedömning kring om man ska avverka så
pass mycket gods att man slipar bort hela sprickan eller istället gör en ny skäregg där man bara
låter sprickan vara kvar och slipar över den, eller som sagt avböja att slipa föremålet.

5.5. I extremfall kan knivar vara så attackerade av svartrost (små svarta prickar – frätskador, till följd
av dåligt underhåll) att vi måste avverka extremt mycket gods för att hitta en ny linje för att
anlägga en ny skäregg eller helt enkelt låta bli och slipa fram en skäregg med ett eller flera små
hack. I dessa fall avgör Knivbrev AB vad man anser bäst för kunden.

5.6. Knivbrev AB tar inte betalt eller ansvar för att rengöra föremål från t.ex. slipvax och stålpartiklar
efter att slipning har skett, instruktioner för hur föremål bör rengöras efter slipning återfinns på
www.knivbrev.se. Ibland kan det krävas lite starkare medel som t.ex. Aceton för att få bort
slipvax men i de flesta fall räcker diskmedel och ljummet vatten.

5.7. Knivbrev AB saknar möjlighet att känna till föremålens skick när de skickas in eller hur de
behandlas av Användaren eller under frakten vid retur. Därav utgår ingen ersättning vid repor
eller andra skönhetsfläckar och skador som Användaren påstår har uppstått under transport
eller hos Knivbrev AB. När ett föremål som t.ex. en kniv poleras är det oundvikligt att sidan på
bladet inte också poleras upp till en begränsad del. Detta leder i stort sett alltid till att tidigare
obetydliga repor nu syns väldigt tydligt. Knivbrev AB ansvarar inte för att polera upp de repor
som uppkommer vid beröringen. Vill Användaren få bort de repor den orsakat rekommenderas
Autosol och en vanlig mikrofiberduk.

5.8. Böjda föremål, ex. när knivens blad eller spets är snea försöker vi räta ut i den mån det är
möjligt. Detta kan resultera i att bladet knäcks eller spetsen går av. Vi kan då försöka slipa
fram en kortare kniv av det blad som återstår. Knivbrev AB ansvarar ej eller ersätter inte
Användaren för skador på föremålet som uppkommer genom försök till reparation.

5.9. I extrema fall kan Knivbrev ABs slipare råka komma åt handtag eller annan del på ett föremål
som inte ska slipas. I detta fall slipas eggen klar och kniven returneras i övrigt perfekt. Som
ersättning för sådan här skada bjuder Knivbrev AB på slipningen. Någon ersättning eller helt
ny kniv för en skada i form av en skönhetsfläck utgår ej utan begräsnas till kostnaden för
slipningen av den aktuella kniven.

5.10. Om Användare har önskemål gällande hur föremål ska slipas ska detta klargöras innan
föremålen sänds till Knivbrev AB:s sliperi. Sådant önskemål ska skickas via mail till
info@knivbrev.se och bekräftas av Knivbrev AB före föremålet skickas in. Utan bekräftelse
anses dessa särskilda önskemål inte ha kommit Knivbrev AB tillhanda och föremålet slipas så
som övriga föremål normalt slipas där sliparen gör en bedömning kring vad hen anser vara bäst.
Detta meddelande ska ange vilka specifika önskemål Användaren har och referens till vilket
föremål det är fråga om, knivskyddet för detta föremål ska även märkas så att det tydligt framgår
att särskilda önskemål finns. ”Se mail från mig” är ett bra och tydligt sätt att märka upp
knivskyddet. Lägg ej med någon lapp då sådan är lätt att missa om det ligger kvar oläst när
föremålen slipas. Meddelandet ska även inkludera kontaktinformation till Användaren i form av
ett mobilnummer.

5.11. Vi erbjuder 3 olika metoder för att slipa eller tanda om brödknivar. Knivbrev ABs slipare avgör
vilken av dessa metoder som är bäst för den aktuella kniven. Vi har ej möjlighet att kontakta och
konsultera varje enskild kund vilket Användaren härmed accepterar. Antingen väljer sliparen att
hårdpolera befintliga tänder vassa (görs ofta med relativt nya brödknivar där tändernas toppar
knappt är slitna. Alternativt slipar sliparen baksidan på tänderna om de finns toppar på tänderna
kvar. I de fall topparna på tänderna är så pass nedslitna att de inte går att slipa utan att kniven
mer liknar en traditionell kockkniv så slipas först befintliga tänder bort. Därefter slipar Knivbrev
AB fram nya tänder för hand, en efter en. Den typ av omtandning som tillämpas är enligt
“Victorinox” -standard som t.ex. går att finna på just Victorinoxs och Globals brödknivar. Vi
erbjuder ej annan form av tandning utan Användaren accepterar att ev. omtandning sker enligt
denna metod oavsett vilken typ av tandning kniven hade när den skickades in. Användaren
accepterar samtidigt att en omtandning kostar mer. Priset för en omtandning framgår alltid av
prislistan på hemsidan.

4. ANVÄNDARES ÅTAGANDEN

4.1. Användare åtar sig att försända föremålen i enlighet med de instruktioner som tillhandahålls i
samband med utskick av Knivbrev samt information som från tid till annan tillhandahålls på
www.knivbrev.se.

4.2. Användare åtar sig att säkerställa att samtliga föremål som skickas till Knivbrev AB är diskade
och helt rena. Om föremål som inkommer inte uppfyller detta krav äger Knivbrev AB rätt att
fakturera en avgift om femtio (50) kronor per föremål som inte uppfyller detta krav.

4.3. Användare ska vid beställning av Tjänsten tillhandahålla information om vilket antal föremål
Användare önskar nyttja Tjänsten för samt vid hur många tillfällen per år Användaren önskar
nyttja Tjänsten eller om det endast avser ett tillfälle – en engångsslipning.

4.4. Det åligger Användare att säkerställa att Knivbrev AB har korrekt information om Användarens
adress. Om Användare angivit felaktiga adressuppgifter vid beställning, har begärt
eftersändning eller har flyttat och detta resulterar i att Knivbrev returneras till Knivbrev AB
förbehåller sig Knivbrev AB rätten att fakturera en avgift om tvåhundra (200) kronor för att ånyo
skicka ut Knivbrevet till Användaren. Detta gäller oavsett om det är fråga om Användares första
Knivbrev, utskick av Knivbrev enligt abonnemang eller ett extrainskick och engångsslipning.
Användaren har alltid rätt att begära ut de uppgifter Knivbrev AB sparar (för vidare avsnitt, se
rubrik GDPR nedan).

4.5. Användare ska alltid säkerställa att föremål som skickas till Knivbrev AB skickas i Knivbrev och
med knivskydd av rätt storlek eller anpassade därtill och därmed säkerställa att transport av
föremålet sker på ett för alla inblandade parter säkert sätt. Om så inte sker och Knivbrev AB
därmed mottar föremål i knivskydd som exempelvis felaktigt klippts till eller av annan orsak kan
innebära någon typ av skada vid transport förbehåller sig Knivbrev AB rätten att returnera
föremålet i större eller nya knivskydd och därmed säkrare material och fakturera Användaren
för denna extra kostnad med ett belopp om hundra (100) kronor.

4.6. Användare ska vid osäkerhet om hur paketering av föremål ska ske kontakta Knivbrev AB via
e-post på info@knivbrev.se varvid Knivbrev AB kan ge skriftligt besked därom. Sådant besked
kan även innebära att Knivbrev AB ger sitt medgivande till att paketering sker på annat vis än
vad som finns angivet i punkt 4.5 ovan.

4.7. Användarens Knivbrev skickas för det mesta ut nästföljande vardag. Vid hög belastning kan
Knivbrev avvakta med att skicka ut nya beställningar och förnyelser i upp till 5 arbetsdagar innan
de skickas ut. Om Knivbrevet inte dyker upp inom tio (14) dagar ska Användaren meddela detta
till Knivbrev AB via mail på info@knivbrev.se.

3. KNIVBREVS ÅTAGANDEN

3.1. Knivbrev AB ska tillhandahålla transportmaterial samt vid senare valfritt tillfälle en professionell
sliptjänst för privatpersoner och företagskunder samt sälja produkter av hög kvalité.

3.2. Knivbrev AB ska säkerställa att Användare tillhandahålls Knivbrev och tillhörande knivskydd
enligt det antal som angavs vid ursprungsbeställningen.

3.3. Knivbrev AB ska sedvanligen returnera Användares föremål inom fem (5) arbetsdagar från det
att Knivbrev AB mottagit föremålen. Knivbrev AB förbehåller sig dock rätten att det i
undantagsfall kan ta längre tid. Knivbrev AB:s målsättning är att det aldrig ska ta längre tid än
tio (10) arbetsdagar från det att föremålen mottagits till dess att de returneras till Användaren.

3.4. Knivbrev AB ansvarar inte för förseningar som ligger utanför Knivbrev ABs kontroll. Sådana
förseningar kan exempelvis föranledas av, men begränsas inte till, Postens hantering av
Knivbrev. De tider som baseras på de val Användaren gör vid beställning är cirkatider för
postgången! Exempelvis anges 3-4 vardagar + ev. helg som normal leveranstid för valet
”Standardfrakt” vid beställning (B-post). För valet ”Express” anges 1-2 vardagar (A-post).
Knivbrev AB ersätter eller kompenserar inte Användaren för någon försening i postgången då
sådant kan inträffa.

3.5. Knivbrev AB ansvarar inte för om Posten/brevbäraren, av vilken anledning det än må vara, väljer
att inte leverera Knivbrev i Användares brevlåda utan i stället aviserar för uthämtning vilket ligger
utanför Knivbrev ABs kontroll. I den händelse att Användare inte hämtar ut sitt Knivbrev, varpå
detta returneras till Knivbrev AB, äger Knivbrev AB rätt att fakturera Användare med en ny
kostnad om tvåhundra kronor (200) kronor för att ånyo skicka Knivbrev till Användare.

2. KNIVBREV

2.1. Det material som Knivbrev AB tillhandahåller i samband med Tjänsten omfattar
specialanpassade kuvert, patenterade knivskydd, svarpostklisterlapp samt instruktioner för
användande av materialet (”Knivbrev”). Detta material är anpassat efter de föremål som
Knivbrev AB slipar och de går att anpassa till olika typer av föremål och även föremåls olika
storlek.

2.2. Om Användare vid tillfälle behöver ett större Knivbrev, exempelvis om knivarna (blad och skaft)
är längre än 40 cm, eller om Knivbrevet är för litet för att samtliga föremål ska rymmas utan att
skada Knivbrevet, ska Användaren skriftligen via e-post på info@knivbrev.se meddela Knivbrev
AB angående detta. Om detta behov uppmärksammas senast fjorton (14) dagar efter det att
Användaren mottagit ett Knivbrev antingen i samband med beställning av Tjänsten, i samband
med utskick enligt abonnemang eller i samband med ett extrainskick skickar Knivbrev AB ett
större Knivbrev utan extra kostnad, givet att Användaren inte redan har skickat föremål med det
redan mottagna Knivbrevet, samt att Användaren har kvar och använder de knivskydd som
medföljde det redan mottagna Knivbrevet vilka annars faktureras extra.
Om Användare redan har skickat föremål med det mindre Knivbrevet kommer det nya
Knivbrevet att betraktas som ett så kallat extrainskick. Om Användaren i en sådan situation har
kvar och använder sig av knivskydd som tidigare mottagits kommer knivskydd ej att faktureras
extra utan enbart de extra fraktkostnaderna kommer att faktureras.
Exempel: Om Användare beställer ett Knivbrev för fyra föremål och vid mottagande av
Knivbrevet ser ett behov av ett längre Knivbrev men inte anmäler detta förrän Användaren har
skickat de övriga tre föremålen med det första Knivbrevet kommer en ny faktura motsvarande
fraktkostnaden att skickas när det fjärde föremålet skickas med det nya Knivbrevet.

2.3. Om Användare anmäler behov av ett större Knivbrev senare än inom angivna fjorton (14) dagar
äger Knivbrev AB rätt att fakturera en avgift om tvåhundra (200) kronor för utskick av ett nytt
Knivbrev.
2.4. Om Användare har förlorat något av det av Knivbrev AB tillhandahållna materialet ska detta
anmälas via e-post på info@knivbrev.se. Knivbrev AB kommer då att tillhandahålla ett nytt
Knivbrev med komplett uppsättning material i enligt med de uppgifter som Användaren angav
vid den ursprungliga beställningen. Knivbrev AB äger rätt att fakturera en avgift om tvåhundra
(200) kronor för att tillhandahålla sådant nytt material.

2.5. Om Knivbrevet eller något av knivskydden är skadade eller kan antas vara defekta ska det inte
användas. Användande av skadat material kan leda till personskada i samband med leverans
eller att föremål försvinner under transporten. Det är avsändaren som ansvarar för att kontrollera
materialet för defekter. Exempel på skador på materialet kan vara om Användare själv skurit
hål på knivskyddet vid införsel av knivar, om limningar eller svetsningar på knivskydd/knivbrev
har släppt, eller om tejpen på knivskydden inte fäster i erforderlig utsträckning.

2.6. Användare ska alltid kontakta Knivbrev AB för konsultation om Användaren misstänker att något
material är defekt eller saknas. Om anmälan om defekt eller skadat material sker inom fjorton
(14) dagar från beställningen, eller mottagandet av utskick av Knivbrev enligt abonnemang
tillhandahåller Knivbrev AB kostnadsfritt nytt material. Om sådan anmälan sker senare än inom
angivna fjorton (14) dagar förbehåller sig Knivbrev AB rätten att debitera en avgift om tvåhundra
(200) kronor för det nya materialet.

2.7. Knivbrev AB åtar sig inte under några omständigheter som helst att ansvara för skador som
uppstår i samband med användande av defekt eller på egen hand justerat material. Ansvar för
sådana skador åligger alltid Användare.

2.8. Om Användare efter beställning eller i samband med utskick av faktura inte mottagit sitt
Knivbrev eller om något av det tillhörande materialet saknas ska Användaren anmäla detta till
Knivbrev AB via e-post på info@knivbrev.se senast inom fjorton (14) dagar efter genomförd
beställning. Om sådan anmälan sker inom angivna fjorton (14) dagar skickas ett nytt Knivbrev
utan extra kostnad. Om sådan anmälan sker senare än inom angivna fjorton (14) dagar äger
Knivbrev AB rätt att fakturera en avgift om tvåhundra (200) kronor för att skicka ett nytt Knivbrev.