13. PRESENTKORT

13.1. För användande av presentkort ska den kod som medföljer presentkortet kunna anges och vara
giltig. Denna kod ska betraktas som en värdehandling och därmed förvaras tryggt.

13.2. Ett presentkort är giltigt under tolv (12) månader från dess beställning.

13.3. Förlorat presentkort ersätts ej och ett presentkort kan inte under några omständigheter bytas
mot pengar, detta gäller även om hela presentkortet inte utnyttjas då resterande del förfaller.

13.4. Ett presentkort anses vara förbrukat så snart den kod som medföljer nyttjas och en beställning
som sker med en ej giltig kod betraktas som en vanlig beställning och Användare anses ha
beställt ett abonnemang eller en engångsslipning i enlighet med vid beställningen angivna
uppgifter och kommer således att faktureras därefter.

13.5. Utöver ovanstående gäller följande undantag och tillägg för kund som utnyttjar presentkort:
a) om ett Knivbrev beställs med angivande av en presentkortskod och annat alternativ än
engångsslipning väljs så påbörjas ett abonnemang enligt avtalet för detta,
b) om Användare skickar ett föremål eller köper en produkt vars värde överstiger det belopp
som presentkortet är värt har Knivbrev AB rätt att fakturera Användaren med det
överskjutande beloppet,
c) ett presentkort kan inte kombineras med eventuella rabattkoder eller kampanjer men kan
nyttjas till att köpa de produkter som Knivbrev tillhandahåller.

13.6. Utöver vad som stadgats i detta avsnitt 12 gäller Villkoren som helhet även för Användare som
nyttjar Tjänsten med ett presentkort.

12. KAMPANJER OCH PRESENTKORT

12.1.1. Eventuella kampanjkoder kan enbart utnyttjas en gång per hushåll och adress under en
femårsperiod.

12.1.2. En kampanjkod gäller, om inte annat uttryckligen anges, vid första tillfället då Användare nyttjar
Tjänsten, det vill säga inte vid kommande utskick av Knivbrev enligt abonnemang och aldrig vid
extrainskick om inte annat kommit överens skriftligen.

12.1.3. En kampanjkod gäller inte, om inte annat uttryckligen anges, för engångsslipning.

12.1.4. För användare som nyttjar tjänsten erbjuds ett bonussystem. Bonussystemet bygger på att
användaren bygger upp en pott med en fast rabattsatts om 10% på Knivbrevs sliptjänster
(rabatten gäller ej på portot eller ev. transportförsäkring. Potten ökar med 10% per år tills
användaren väljer att avsluta sitt abonnemang eller om abonnemanget skulle avslutas pga.
bristande betalning. Rabatten kan utnyttjas vid nästkommande Knivbrev och ska då anmälas
före det att det skickas ut. För att nyttja rabatten räcker det med att användaren skickar ett mail
om detta till info@knivbrev.se. Knivbrev AB bekräftar detta genom att besvara mailet. Om någon
bekräftelse inte erhålls från Knivbrev AB, eller kan visas upp, anses begäran kring att nyttja
rabatten inte ha genomförts korrekt och potten fortsätter då att byggas upp till nästa Knivbrev
då rabatten istället kan nyttjas.

11. PRISER

11.1. De priser som gäller för Användare är de som framgår av vid var tid gällande prislista på
https://www.knivbrev.se/priser-slipa-knivar/. Notera att eventuella rabatter gäller första
slipningen och aldrig erbjuds på engångsslipning om annat inte uttryckligen erbjuds! Det pris
som Användare betalar vid ett andra Tillfälle kan därmed skilja sig från det pris som gällde vid
det första Tillfället.

11.2. Knivbrev AB har ett antal rabattkoder som används av olika aktörer och sajter. Detta står helt
utanför Knivbrev ABs kontroll varför ev. missförstånd, vilseledande marknadsföring och liknade
skall riktas mot sådan aktör och ej Knivbrev AB. Detsamma gäller även för rabattkoder som är
felaktiga eller slutat gälla. Exempelvis finns det många sajter som ”jagar rätt” på rabattkoder för
att presentera dessa på sina egna rabatthemsidor. Vad som skrivs och vilken information de
tillhandahåller där ska Knivbrev AB som sagt ej hållas ansvarig för.

11.3. Knivbrev AB förbehåller sig rätten att kunna justera angivna priser och de tidsintervaller som
tillämpas under Användares abonnemangsperiod utan att meddela Användaren i förväg.
Knivbrev AB:s rätt att justera priset begränsas till justering med upp till och med 15 % från varje
kalenderårs eventuellt uppdaterade prislista. Om priset för slipningen justeras med mer än
angivna 15 % äger Användare rätt att med omedelbar verkan avsluta pågående abonnemang.
Denna rätt måste åberopas senast inom fjorton (14) arbetsdagar efter det att Användaren har
mottagit den faktura där prisjusteringen framgår, annars går Användares rätt att avbryta
abonnemanget med omedelbar verkan förlorad och ordinarie uppsägningstid gäller därefter.

10. RETUR AV FEL FÖREMÅL

10. Om Användare vid retur av föremål från Knivbrev AB av någon anledning skulle återfå fel
föremål ska Användaren omedelbart kontakta Knivbrev AB via e-post på info@knivbrev.se eller
per telefon på 072-3283456.

10.1. De felaktiga föremålen ska utan dröjsmål, men senast inom tio (5) arbetsdagar returneras till
Knivbrev AB. Knivbrev AB ska förse Användaren med relevant antal Knivbrev, knivskydd och
relevant returetikett.

10.2. Om Användaren inte returnerar sådana felaktigt utskickade föremål senast inom fem (5)
arbetsdagar efter det att kontakt etablerats mellan Knivbrev AB och Användaren och ett nytt
Knivbrev har skickats till Användaren äger Knivbrev AB rätt att debitera Användaren med belopp
motsvarande anskaffningsvärde för föremålen för att ersätta den Användare vars föremål
Användaren felaktigt fått.

10.3. Om Användare på detta vis mottar fel föremål och agerar i enlighet med ovan punkter åtar sig
Knivbrev AB att stå för samtliga kostnader för att återsända föremålen samt för kostnaderna för
Användarens egna föremål. Det vill säga Användaren behöver inte betala för tillhandahållandet
av Tjänsten för de egna föremålen.

9. BEGRÄNSNING AV TILLHANDAHÅLLANDE AV TJÄNSTEN

9.1. Knivbrev AB förbehåller sig en diskretionär rätt att inte genomföra Tjänsten avseende föremål
som kan användas i brottslig aktivitet eller på annat sätt väcka anstöt. Sådana föremål omfattar,
men begränsas inte till, knivar av typen stiletter, svärd, butterflies, bajonetter och kaststjärnor
(”Otillåtna Föremål”). Föremål som är ämnade för jakt, fiske eller andra typer av fritidsaktiviteter
omfattas inte av begreppet Otillåtna Föremål men bör vid osäkerhet kontrolleras med Knivbrev
AB. Detta gör Användaren då genom att skicka in en bild på föremålet till info@knivbrev.se som
därefter bekräftar om föremålet slipas eller ej. Först efter sådan mailbekräftelse ska Användaren
genomföra beställningen för att undvika extrakostnader. Knivbrev AB slipar ej heller äkta
enkelslipade japanska knivar som kräver planslipning.

9.2. Knivbrev AB förbehåller sig rätten att ensidigt avgöra vilka föremål som omfattas av begreppet
Otillåtna Föremål.

9.3. Om föremål som enligt Knivbrev AB omfattas av begreppet Otillåtna Föremål skickas till
Knivbrev AB för tillhandahållande av Tjänsten, kommer dessa föremål att returneras till
Användaren utan att Tjänsten utförs.

9.4. Utöver föremål som är att anse som Otillåtna Föremål förbehåller sig Knivbrev AB även rätten
att inte utföra Tjänsten för föremål som inte finns prissatta i för var tid gällande prislista.
Användare som önskar nyttja Tjänsten för föremål som inte finns prissatt kan kontakta Knivbrev
AB skriftligen via e-post till info@knivbrev.se med förfrågan om aktuellt föremål.

9.5. Användare kan vid osäkerhet angående huruvida Tjänsten kan tillhandahållas för visst föremål
kontakta Knivbrev AB via e-post på info@knivbrev.se och tillhandahålla bilder på föremålet
varpå Knivbrev AB gör en bedömning av föremålet och därefter ger Användaren skriftligt besked
om huruvida Tjänsten kan tillhandahållas för föremålet.

9.6. Om Knivbrev AB mottar ett föremål som enligt Knivbrev AB omfattas av Otillåtna Föremål eller
ett föremål som inte finns prissatt i för var tid gällande prislista, och Knivbrev AB därmed
returnerar föremålet utan att tillhandahålla Tjänsten, äger Knivbrev AB rätt att fakturera
Användare som om Tjänsten tillhandahållits för en eller flera stålknivar beroende på antalet
otillåtna föremål samt för kostnaderna för Knivbrevet.

9.7. Knivbrev AB erbjuder inte slipning av frisörssaxar eller s.k. effileringssaxar. Knivbrev Ab
returnerar dessa oslipade och tar endast betalt för frakten där var och en av dessa saxar räknas
in för att avgöra totalkostnaden för frakten som bland annat baseras på antal föremål som
skickas med ett knivbrev.

9.8. Användare kan vid osäkerhet angående huruvida Tjänsten kan tillhandahållas för visst föremål
kontakta Knivbrev AB via e-post på info@knivbrev.se och tillhandahålla bilder på föremålet
varpå Knivbrev AB gör en bedömning av föremålet och därefter ger Användaren skriftligt besked
om huruvida Tjänsten kan tillhandahållas för föremålet.

8. EXTRAINSKICK

8.1. Användare som valt abonnemang kan utanför detta ordinarie abonnemang göra så kallade
extrainskick. Detta innebär att Användare ges möjlighet att vid extra tillfälle utöver vad som
gäller enligt grundabonnemanget skicka föremål till Knivbrev AB för nyttjande av Tjänsten till
samma styckepriser som Användaren hade haft vid en vanlig förnyelse.

8.2. Priset samt betalningsprocessen för ett extrainskick är densamma som enligt Användarens
grundabonnemang, dvs. mer fördelaktiga priser än för Användare som väljer engångsslipning.

8.3. Beställning av extrainskick ska ske via e-post på info@knivbrev.se. Notera att sådan beställning
inte kan ske via www.knivbrev.se, eftersom beställningen då kommer att betraktas som ett nytt
abonnemang eller en engångsslipning och inte som ett extrainskick.

8.4. Eventuella kampanjrabatter som erhållits vid tecknande av abonnemang gäller ej vid
extrainskick såvitt inte annat uttryckligen framgår av erbjudandet.