19.1. Knivbrev tillhandahåller support via e-post på info@knivbrev.se samt per telefon på
072-3283456 under telefon- och öppettider som framgår på www.knivbrev.se.
18. FELAKTIG BESTÄLLNING
18.1. Om Användare inom loppet av två timmar gör två identiska beställningar, där den ena
beställningen innehåller en kampanjkod, kommer den beställning som skett utan en
kampanjkod att betraktas som felaktig och kommer därmed att makuleras.
18.2. Om Användare ändå mottar två Knivbrev ska Användaren inte faktureras för det Knivbrev som
är felaktigt utskickat. Skulle fakturering ändå ske ska denna faktura krediteras. Användare ska
om så sker meddela Knivbrev AB härom antingen via e-post på info@knivbrev.se eller per
telefon på 072-3283456. Användaren ska i detta fall kasta det felaktigt utskickade Knivbrevet.
Om Användare ändå returnerar det felaktigt utskickade Knivbrevet äger Knivbrev AB rätt att
fakturera Användaren med etthundra (100) kronor för porto och hanteringskostnader. De
knivskydd som tillhör det felaktigt utskickade Knivbrevet skall dock returneras till Knivbrev AB
när det korrekta Knivbrevet skickas. Om Användare underlåter att returnera dessa knivskydd
äger Knivbrev AB rätt att fakturera femton (15) kronor per knivskydd.
18.3. Om Användare gör två eller flera identiska beställningar, med eller utan kampanjkod, där en
eller flera enligt Användaren är felaktig, skall Användaren anmäla detta via e-post till
info@knivbrev.se. Sådan anmälan ska ske senast kl. 14:00 samma dag som beställningen
genomförts eller första efterföljande vardag om beställning genomförts under helgdag. Om
Användare anmäler felaktig beställning senare än enligt angivna tid äger Knivbrev AB rätt att
fakturera Användare med tvåhundra (200) kronor om Knivbrevet inte returneras till Knivbrev AB
respektive tvåhundrafemtio (250) kronor om Knivbrevet returneras tomt till Knivbrev AB.
17. GARANTIÅTAGANDE OCH REKLAMATION
17.1. Knivbrev AB tillhandahåller en garanti för att Användaren ska vara nöjd med tillhandahållen
Tjänst eller köp av produkt. Denna garanti innebär att den Tjänst som tillhandahålls ska
genomföras på ett fackmannamässigt och professionellt sätt. Garantin omfattar inte situationer
där Användare önskat annan slipning på föremålen utan att i enlighet med avsnitt 5 ovan ha
angett särskilda önskemål därom, inte heller eventuella skönhetsfläckar såsom repor, eller
andra skador omfattas av garantin.
17.2. Den garanti som Knivbrev AB tillhandahåller innebär att Användare äger rätt att kostnadsfritt
återsända aktuella föremål varpå Knivbrev AB gör om arbetet.
17.3. Om Användare är missnöjd med kvaliteten på Tjänsten eller en produkt ska detta anmälas
skriftligen via e-post till info@knivbrev.se. Denna anmälan ska innehålla uppgifter om på vilket
sätt Användaren är missnöjd samt med minst en bifogad bild per föremål som påvisar den brist
som föranleder Användarens missnöje.
17.4. Vid eventuell tvist angående kvalitet på utförd Tjänst förbehåller sig Knivbrev AB rätten att anlita
en utomstående sakkunnig för att bedöma om tillhandahållen Tjänst överensstämmer med
fackmannamässigt och professionellt utförande i enlighet med hur andra professionella sliperier
skulle ha utfört slipningen. Om denne sakkunnige finner att utförd Tjänst uppfyller dessa krav
skall Användaren stå för kostnaderna enligt gällande priser och avtal som om de aktuella
föremålen varit inskickade såsom ett extrainskick.
17.5. Denna garantiförpliktelse omfattar ej situationer då Användare anser att föremål tappat sin
skärpa för fort, med anledning av att detta kan bero på kvalitet på föremålet samt Användarens
egen hantering av föremålet och utslitna underhållsprodukter. Denna garantiförpliktelse
omfattar inte heller situationer då Användare anser att för grova slipband använts.
17.6. Denna garantiförpliktelse ska åberopas senast inom två (2) månader av Användare som är
privatperson och inom fem (5) arbetsdagar av Användare som företag. Knivbrev AB bekräftar
att nytt Knivbrev skickas ut. Därefter har Användaren 14 dagar på sig att skicka in knivbrevet
för omslipning. Användaren ska även höra av sig i det fall att hen inte mottager knivbrevet inom
fem (5) arbetsdagar från det att Knivbrevet bekräftat att det skickades ut.
16. TRANSPORT
16.1. Användare kan välja att försända Knivbrev såsom försäkrat med Knivbrevs försäkrade transport
eller utan försäkringsskydd (utan extrakostnad). För försäkrad transport krävs det att man hör
av sig före man skickar in. Man måste då meddela föremålens värde vilket påverkar priset på
transportförsäkringen. Att försäkringen har tecknats ska bekräftas av Knivbrev AB före
Användaren skickar in Knivbrevet för att försäkringen ska anses gällande. I detta mail ska det
finnas med minst 1 bild på samtliga försäkrade föremål.
16.2. Om användare väljer att skicka föremålen med försäkrad transport innebär det att Knivbrev AB
försäkrar hela försändelsen till anskaffningsvärdet för nya föremål av samma kvalité och pris.
Knivbrev äger även rätten till kontant ersättning om föremålen inte går att få tag på. Om värdet
på en Användares föremål skulle överstiga det valbara maxbeloppet (15 000 kr) så kan
Användaren beställa två eller flera knivbrev och dela upp föremålen för att på så vis uppnå
fullgott försäkringsskydd.
16.3. Knivbrev AB returnerar försändelsen enligt samma val (försäkrat eller oförsäkrat) som
Knivbrevet anländer till Knivbrev AB.
16.4. Försäkrad transport innebär att föremål som förloras under transport eller hos Knivbrev AB:s
sliperi ersätts till nyanskaffningspris såvitt Användare kan uppvisa giltiga inköpskvitton samt att
dessa överensstämmer med de föremål som Användare tidigare har skickat bild på.
16.5. I det fall Användarens Knivbrev skickas in utan transportförsäkring saknar Knivbrev AB helt
möjligheten till att spåra försändelsen för att därmed kunna avgöra om Knivbrevet verkligen har
skickats in. Detta gör att vi ej heller lämnar någon ersättning för vare sig de påstått förlorade
föremålen eller för slipkostnaden.
16.6. Skador så som repor på handtag eller blad ersätts ej vare sig med nya knivar eller reducerat
pris för slipningen. Detta då Knivbrev AB omöjligt kan kontrollera föremålens skick före de
skickas in eller har möjlighet att dokumentera de miljontals små eller större repor ett begagnat
skärande verktyg alltid har. Knivbrev AB saknar även möjlighet att kontrollera vad som sker med
föremålen från det att de lämnar Knivbrev AB tills de är åter i Användarens ägo och vad som
sker därefter. Skador på eggen som uppkommit under transport ersätts däremot genom
kostnadsfri omslipning utan kostnadsreducering för att än mer gods måste avverkas. Knivbrev
AB ger ej någon ersättning för att mer gods måste avverkas vid en eventuell omslipning.
16.7. Ersättning kommer inte att lämnas om Knivbrevet är skadat eller om det kan antas att
tillhandahållna knivskydd ej har använts eller har använts på fel sätt och att det därmed
ankommer på Användaren att föremålen förlorats.
16.8. För företagskunder är det av vikt att notera att postens regler föreskriver att det enbart är den
som är firmatecknare som kan hämta ut en försändelse vid avisering. Om möjlighet för
firmatecknare att hämta ut sådan försändelse saknas kan Användaren kontakta Knivbrev AB
via e-post på info@knivbrev.se och anmäla att Knivbrev AB ska begära försändelsen i retur för
att sedan skicka Knivbrevet på nytt (eller vänta på att det returneras automatiskt). Knivbrev AB
kommer att fakturera en avgift om tvåhundrafemtio (250) kronor för detta merjobb.
16.9. Notera att försäkrad transport är en tilläggsförsäkring från Knivbrev AB och att PostNords
vanliga portokostnad tillkommer utöver försäkringskostnaden.
15. BETALNING
15.1. Knivbrev AB äger rätt att skicka faktura via e-post till Användare efter tjugo (20) dagar från det
att beställning av Tjänsten har genomförts, eller vid tidigare tidpunkt om Användare har utnyttjat
Tjänsten innan denna tid har passerat. Denna rätt att fakturera efter tjugo (20) dagar gäller
oavsett om Tjänsten nyttjats ännu och oavsett om det är fråga om en engångsslipning, ett första
eller senare Tillfälle i enlighet med Användarens abonnemang eller ett extrainskick. Tills tjänsten
nyttjas motser betalningen ett tillgodo likt ett presentkort som ska nyttjas inom angiven tid
beroende på val av periodisitet mellan Knivbrev vid val av abonnemang. För engångsslipning
ska Knivbrevet ha nyttjats inom 12 månader från beställning om annat inte kommit överens om
med Knivbrev AB.
15.2. Om Användare vid mottagande av epostfaktura ännu inte har nyttjat Tjänsten kommer fakturan
att baseras på den information som Användaren lämnat vid beställning av Tjänsten beräknas
utifrån det lägsta belopp som gäller för stålknivar. Det belopp som har fakturerats står
Användare tillgodo likt ett presentkort fram till och med den tidpunkt då ett nytt utskick av
Knivbrev enligt abonnemanget ska ske. Beloppet kan även nyttjas till att köpa de produkter som
Knivbrev vid var tid erbjuder eller för helt andra sliptjänster än stålknivar. Vid utskick av ett nytt
Knivbrev förfaller tillgodobeloppet och Användaren kan därmed inte längre nyttja beloppet som
tillfaller Knivbrev AB. I fråga om betalning för engångsslipning gäller att Användares
tillgodobelopp går förlorat tolv (12) månader efter att beställning av Knivbrev har skett och inte
nyttjats.
15.3. Om Användare vid nyttjande av Tjänsten inte inom fjorton (14) dagar nyttjar den till fullo i
enlighet med villkoren för Användarens abonnemang, det vill säga Användaren skickar färre
föremål än vad som angivits vid beställningen, äger Knivbrev AB rätt att fakturera som om hela
Tjänsten har nyttjats.
15.4. Om Användare som fakturerats innan dess att Tjänsten har nyttjats, vid faktiskt nyttjande av
Tjänsten skickar föremål för vilka priset är annat än det som tidigare fakturerats samt om
Användare väljer att föremål ska skickas med försäkrad transport kommer Användaren att
erhålla en tilläggsfaktura via e-post på överskjutande belopp. Detsamma gäller om Användaren
önskar köpa en eller flera produkter från Knivbrev om förskottsinbetalningen inte räcker till.
15.5. Samtliga kostnader som enligt Villkoren tillkommer utöver det belopp Användaren ska betala
för Tjänsten kommer att antingen adderas till Användares faktura vid ordinarie utskickstillfälle
eller faktureras separat.
15.6. Betalningsvillkor för faktura är 20 dagar.
15.7. Knivbrev AB förbehåller sig rätten att överlåta fakturering till tredje part eller sälja faktura till
tredje part. Om Användare inte betalar faktura i enlighet med betalningsvillkoren äger Knivbrev
AB eller tredje part som övertagit rätten till fakturan rätt att överlåta fakturan till inkassobolag
som därefter övertar ärendet för vidare handläggning och hantering.
15.8. Om Användare inte betalar faktura i enlighet med betalningsvillkoren och påminnelse därmed
skickas tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr. Sker ingen betalning därefter lämnas fakturan
vidare för inkassohantering där ytterligare avgifter kan tillkomma.
15.9. Om Användare tidigare underlåtit att betala faktura inom angiven tid eller helt underlåtit att
betala faktura äger Knivbrev AB vid utskick av Knivbrev enligt abonnemang samt vid
extrainskick rätt att kvarhålla Användares inskickade föremål som säkerhet till dess att både
tidigare utställd faktura samt aktuell faktura är betalda. Detsamma gäller vid köp av produkter.
15.10. När Användare öppnar det e-postutskick innehållande fakturan så anses Användaren tagit emot
fakturan. Om e-postutskicket däremot inte öppnas så skickar Knivbrevs fakturapartner ut
fakturan via vanlig post 2 dagar efter det att e-postfakturan inte har öppnats. I detta fall utgår en
faktureringsavgift vilken framgår av prissidan.
14. UPPSÄGNING AV ABONNEMANG & ÅNGERRÄTT
14.1. Ett abonnemang löper tills vidare med en uppsägningstid om 3 månader.
14.2. Användare förbinder sig att erlägga betalning för det faktiska antal Tillfällen som Användaren
nyttjat oavsett vilket antal Tillfällen Användaren valt för sitt abonnemang om det avslutas i förtid
innan det minimala antalet Knivbrev nyttjats. Det vill säga att Användare som valt ett
abonnemang med två Tillfällen per år som sedan väljer att nyttja Tjänsten enbart vid ett Tillfälle
under ett år och avslutar i förtid kommer att faktureras som om Användaren valt en
engångsslipning. Eventuell rabatt som givits för val av abonnemang på tidigare Knivbrev som
inte fullföljs med det minimala antalet Knivbrev (2 stycken) som är knutet till valet ska återbetalas
av Användaren vid avslut i förtid. Om Knivbrev AB redan hunnit skicka ut ett nytt Knivbrev men
Användaren inte önskar utnyttjat detta äger Knivbrev AB rätt att fakturera 200 kr för detta.
Huruvida användaren hellre önskar betala mellanskillnaden och eventuell rabatt samt 200 än
att nyttja det sista Knivbrevet ska Användaren meddela Knivbrev AB via mail (info@knivbrev.se)
och invänta bekräftelse på mottagandet. Användarens val eller uppsägning av abonnemang i
förtid ska meddelas senast 5 dagar före det att fakturan förfaller så att Knivbrev i god tid hinner
justera fakturan. I annat fall ska full betalning erläggas oavsett om tjänsten tänkt nyttjas eller ej.
14.3. Uppsägning av abonnemang bör ske skriftligen via e-post till info@knivbrev.se. Om Användare
ändå säger upp ett abonnemang muntligen åligger det Användaren att begära skriftlig
bekräftelse därom som bevisning på att uppsägning verkligen har ägt rum. Om sådan skriftlig
uppsägning (mail från Knivbrev AB där detta bekräftas) inte kan uppvisas kan abonnemanget
komma att betraktas såsom icke uppsagt vid en juridisk tvist.
14.4. I enlighet med lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler har Användare alltid
laglig rätt att ångra beställning inom fjorton (14) dagar från att beställning ägt rum. Ångerfristen
löper ut 14 dagar efter datumet från beställning. Om Användaren önskar utöva ångerrätten ska
Användaren skicka ett klart och tydligt meddelande om detta beslut att frånträda avtalet (t.ex.
ett brev avsänt per post eller e-post (till info@knivbrev.se eller till Knivbrev ABs postadress,
Knivbrev AB, Parmvägen 8, 187 53 Täby). Du kan använda mallen du finner via länken nedan
(eller Konsumentverkets standardmall för detta som du också finner nedan samt på
Konsumentverkets hemsida). För att du ska hinna utöva din ångerrätt i tid räcker det med att du
sänder in ditt meddelande (ex. via mail till info@knivbrev.se) om att du tänker utöva ångerrätten
innan ångerfristen löpt ut. Knivbrev AB bekräftar att man mottagit Användarens begäran om att
nyttja ångerrätten via mail om annat inte kommit överens. Användaren bör spara denna
bekräftelsen för att vid en juridisk tvist kunna påvisa att Användaren meddelat sin begäran att
nyttja ångerrätt samt att det skett inom tiden för ångerfristen.
Om du frånträder detta avtal innan ångerfristen löpt ut och före det att vi skickat ut ditt första
Knivbrev kommer vi att betala tillbaka alla betalningar vi fått från dig. Återbetalningen kommer
att ske utan onödigt dröjsmål och i vilket fall som helst senast 14 dagar från och med den dag
då vi underrättades om ditt beslut att frånträda avtalet och fått de nödvändiga bankuppgifter
som krävs (din bank, clearingnummer och bankkontonummer). Vi kommer att överföra din
inbetalning vi en bankkontotransaktion om du inte uttryckligen kommit överens med oss om
något annat. I vilket fall som helst kommer återbetalningen inte att kosta dig något.
Om Användare väljer att ångra beställningen och Knivbrev AB hunnit skicka material till
Användare, äger Knivbrev AB rätt att fakturera Användaren för de kostnader för förstört
material som ej går att återanvända. Om Användaren inte själv bekostar returen av utskickat
material äger Knivbrev AB rätt till att ta betalt för materialet (Knivbrev, skydd m.m.) med 200
kr. Om användaren själv bekostar returen faktureras Användaren enbart för det material som
inte går att återanvända med 100 kr. Om Användaren returnerar Knivbrevet så att Knivbrev
AB får stå för returkostnaden faktureras Användaren 250 kr för förstört material och förhöjda
portoavgifter.. Retur av tomt outnyttjat Knivbrev ska ske snarast och senast 10 arbetsdagar
från det att Användaren mottagit försändelsen. I annat fall utgår betalning så som om
Användaren inte har för avsikt att returnera Knivbrevet. Vid ett ångrat produktköp ska
Användaren på samma vis bekosta returen av produkten samt ev. förstört/redan förbrukat
förpackningsemballage.
Här finner du blanketten du kan ladda ner och skriva ut samt posta till oss på adressen du
finner ovan: Ångerblankett.