Hur går betalningen till?

Du betalar alltid via faktura. Den skickas ut via mail ifrån Billogram. I mailet finner du en länk. När du klickar på denna anses din faktura vara mottagen. Det betyder att du även kommer att få en ev. påminnelsefaktura via mail. Om du däremot inte öppnar detta mail och klickar på länken inom 48h skickar Billogram dig en vanlig pappersfaktura.

Normalt väntar vi några dagar extra innan påminnelsefakturan skickas om förfallodagen passerat. Detsamma gäller även om påminnelsefakturan inte betalas inom några dagar. Därefter skickar Billogram ärendet vidare till Lindorff/Lowell om fakturan fortfarande inte är betald.

För dig med abonnemang – vid förnyelse:

Om du t.ex. valt att få 1 Knivbrev per år så får du ut ett nytt Knivbrev + tillhörande faktura efter 12 månader från beställning, oavsett när du skickar in. Om du tycker att nästa Knivbrev kommer att komma för tätt inpå måste du höra av dig och meddela oss en ny månad då du vill att vi väntar tills nästa Knivbrev skickas ut. Detta måste göras innan Knivbrevet skickas då våra högsta kostnader ligger i logistik, porto, specialtillverkade material samt arbete och administration. Ett knivskydd kostar t.ex. hälften av vad kniven det skyddar kostar att slipa.

Förnyelsefakturan ska även denna betalas inom 20 dagar. Om du inte är i behov av att slipa just nu så får du mao ett tillgodo fram tills du skickar in. Vi kontrollerar aldrig hur gammalt ett Knivbrev är så ta den tid du behöver innan du skickar in!

Jag har fått en påminnelse men aldrig någon faktura!

Det är Billogram som hanterar hela vår reskontra. I praktiken får Billogram ett uppdrag via en nattlig körning. Därefter tar Billogram över hela ansvaret kring fakturering, påminnelser inkasso osv. Detta gör de åt oss och 16 000 andra företag.

Fakturarutinerna fungerar såhär:

  1. Billogram skickar först ut fakturan via e-post till den e-postadress du angav vid beställning. I detta mail finns en länk till fakturan.
  2. Om du klickar på länken så anses fakturan vara mottagen. Om betalning inte sker i tid skickas då även påminnelsefakturan ut via mail. Billogram ser exakt när du öppnade denna faktura.
  3. Om du  inte får eller öppnar detta mail inom 48 timmar skickar Billogram istället ut en vanlig faktura. Denna skickas då ut till den adress du angett vid din beställning eller till den adress du själv ska ha uppdaterat om du har flyttat (vi har ingen möjlighet att följa upp när en kund flyttar då vi ej tar ditt personnummer vid beställning).
  4. Om fakturans förfallodatum passeras med 7 dagar skickas påminellesefakturan ut enligt ovan (antingen via mail eller via post).
  5. Om påminnelsefakturan inte heller betalas efter ett antal dagar tar SVEA Inkasso över ärendet och driver ärendet vidare tills betalning erlagts.

Kort och gott är vi ej inblandade i denna process. Upplever du att något är fel eller har frågor så får vi därav hänvisa dig till Billogram (support@billogram.com) eller till SVEA Inkasso om ditt ärende hunnit gå så långt!

Om du vet med dig att du har betalt så är det viktigt att du skickar betalningsunderlag (kopia eller en skärmdump på kontoutdraget) till Billogram (se mailadress ovan) så att de kan hjälpa dig att spåra din inbetalning.

Jag har betalt min faktura men har nu fått en betalningspåminnelse?

Eventuell orsak 1:

Den vanligaste orsaken till detta är att det kan ta ett par bankdagar innan en inbetalning registreras av Billogram som hanterar detta åt oss. Då fakturan har skickats via mail till dig så kan du söka upp detta mail och klicka på länken i det varpå du kan se om betalningen registrerats varpå din påminnelseavgift då även skrivs av per automatik. Du kan även kolla detta med Billogram – support@billogram.com.

Eventuell orsak 2:

Tidigare samarbetade vi med Visma Collectors som skötte fakturering och inbetalningar åt oss. Om du har sparat vårt tidigare BG –nummer (5607-3703) så har du betalt fel. Rätt BG -nummer till Billogram är:639-8770.

Om du har betalt fel så måste du själv kontakta Visma C. och be dem återbetala dina pengar. Du når dem på 0771-23 24 00. Skicka oss även en kopia på din inbetalning till info@knivbrev.se där det framgår vad som skett så ger vi dig mer tid och tar bort eventuella påminnelseavgifter och betala rätt.

Jag trodde jag hade beställt en engångsslipning, men har nu fått hem ett nytt Knivbrev?

Vi skickar aldrig ut ett nytt Knivbrev på spekulation eller till en kund som valt engångsslipning utan endast till dem som beställt Knivbrev per automatik (X gånger per år). Vänligen kontrollera din orderbekräftelse du har fått via mail vid din beställning. Om du inte finner den i din vanliga inkorg kan den ha landat bland skärppost vilket du gärna även får kontrollera. Om du inte finner din orderbekräftelse kan vi maila dig en kopia på den.

Du kan även se vad du har beställt genom att titta på din föregående faktura. En engångsslipning kostar betydligt mer än för de kunder som väljer att få Knivbrev per automatik.

Varför har jag fått en faktura och inget nytt Knivbrev?

Fakturan skickas alltid ut 48h efter Knivbrevet. Ibland händer det däremot att din brevbärare väljare att lämna Knivbrevet hos ditt lokala postombud istället för att dela ut det. Detta kan bero på att de haft fullt i bilen/på cykeln, att din brevlåda är full eller för liten. PostNord försöker därefter att avisera dig via SMS. Denna process kan gör att din faktura hinner komma fram före Knivbrevet. Om du angett fel mobilnummer eller om du har bytt nummer så kommer självklart inte dessa SMS fram. Efter några dagar blir du därefter aviserad via postavi att hämta ut ditt Knivbrev.

Avvakta isf gärna någon/några dagar men hör därefter av dig om det trots allt inte dyker upp.

Det kan ju även vara så att du har flyttat till ny adress? Vi har ingen möjlighet att uppdatera
detta varför det är viktigt att du hör av dig när du flyttar.