Tack för din beställning! Inom kort kommer du få tillbaka dina knivar, saxar eller andra redskap i toppskick – bättre än nya! Om du beställt en vardag före kl. 15.00 skickar vi ditt Knivbrev samma dag, annars åker det iväg nästkommande vardag. Du får din orderbekräftelse via mail inom några minuter – dubbelkolla gärna så att allt stämmer. Om något behöver justeras kan du enkelt göra det själv genom att logga in på Mina Sidor. Där kan du hantera din order och få tillgång till service dygnet runt, utan att vänta på oss.
Med vår transportgaranti får du helt nya knivar (utan åldersavdrag, trots att de är begagnade) vid förlust. I skyddet ingår även tillägget för expressfrakt (värde 49 kr) vilket betyder att ditt Knivbrev alltid slipas och returneras samma dag vi får in det. Leveranstiden blir även betydligt kortare då returen går på 1 vardag istället för 4 vardagar (jämfört med standardfrakt som skickas som B-post). Om du redan valt express i steget före så tas kostnaden för det automatiskt bort vid beställning av transportgarantin. Val av transportgaranti och rabatten gäller tills vidare om du valt abonnemang, du kan däremot välja bort transportgarantin på framtida Knivbrev vilket du gör på mina sidor.
Basskyddet kostar just nu 50 kr (med aktuell rabatt) och ersätter förlust upp till ett totalt värde av 1000 kr. Om dina föremål har ett högre värde (ex. totalt 3000 kr) så väljer du istället ett högre belopp i listan ovan. Du betalar då basersättningsbelopp + tilläggskostnaden (Dvs. 50+29 = 79 kr i detta exempel med aktuell rabatt).
Om någon av dina knivar är längre än 40 cm så är det bara att maila oss och be om det större Knivbrev (info@knivbrev.se) så skickar vi ut det istället.
Se till att knivarna får gott om plats i Knivbrevet och att det enkelt kan stängas med säkerhetstejpen på Knivbrevet, då blir både hanteringen och transporten trygg. För knivar som kräver vårt stora Knivbrev använder vi Postnords tjänst MyPack, vilket ger många fördelar (ex. utdelning på lördagar). Även om MyPack har en högre fraktkostnad på 50 kronor som i så fall tillkommer, så ingår även vår transportgaranti med ersättning upp till 1000 kr som vi däremot inte tar betalt för. Om du redan tänkt välja transportgaranti, får du alltså ett större skydd utan att det kostar mer än det ändå hade gjort. Om du önskar ett än högre ersättningsbeloppp så kan du enkelt uppgradera din transportgaranti genom att beställa den ovan eller göra det senare genom att logga in på Mina Sidor.
När du sätter på knivskydden på dina knivar så får ingen del av knivens handtag tryckas in i knivskyddet. Det är med andra ord endast bladet som ska föras in i skyddet.
På skyddet finner du även samma instruktioner kring hur du anpassar skyddet efter knivens längd.
Börja med att avlägsna skyddsremsorna på båda sidor av skyddet och fäst tejpen över hålen på båda sidor.
Anpassa därefter skyddets längd genom att klippa av skyddet med en sax där knivens blad slutar och handtaget börjar.
För försiktigt in kniven i skyddet tills det tar stopp mot plastnitarna – PRESSA INTE FAST KNIVENS SPETS!
VIKTIGT att inte handtaget på kniven går in i skyddet.
Tryck och gnugga därefter fast tejpen mot bladet genom de runda öppningarna på skyddet som du enkelt känner med fingrarna (syns som runda hål på bilden nedan). Knivskyddet har hål på båda sidorna. Dessa ligger om lott så att tejpen inte fastnar när de skickas tomma.
Kniven/saxen måste vara ren och torr annars kommer tejpen inte att fästa tillräckligt hårt!
När du gnuggat fast tejpen mot bladet är kniven extremt väl fixerad i skyddet och klarar hårda stötar under transport. Känn efter att kniven verkligen sitter hårt! Du ska kunna kunna skaka knivskyddet kraftigt. Testa detta genom att ta tag i det vid något av hörnen vid plastnitarna och skaka. För detta över ett mjukt underlag och passa tårna ut-i-fall att du inte gnuggat fast tejpen ordentligt.
OBS! Om du vill undvika eventuella repor eller andra typer av skador på dina handtag så kan du linda tidnings- eller hushållspapper runt handtagen. Då returnerar vi dem på samma sätt!
Det är viktigt att knivarna har gott om plats så att de inte pressas ner i brevet. Förslut därefter brevet genom att använda den klisterremsa som visas på bilden nedan. Den andra klisterremsan använder vi när vi returnerar dina knivar efter slipning.
När du får tillbaka knivarna från oss är de extreeeeeemt vassa!! Det är då mycket viktigt att du EJ SLITER UT KNIVARNA ur skydden! Istället ska du försiktigt vicka kniven i sidled tills tejpen släpper från bladet. Ena handen håller du på knivens handtag och den andra så långt fram på skyddet som möjligt (vid de 3 plastnitarna längst fram vid spetsen på kniven). Först när tejpen släppt helt från bladet för du försiktigt ut den ur skyddet – utan våld eller någon som helst kraft!
Vi slipar inte bara knivar, därför kan vi inte ge ett fast pris direkt. När du beställer får du X antal skydd, men vad du väljer att skicka in för slipning bestämmer du själv. Priserna varierar beroende på vilken typ av föremål du skickar och vilken sliptjänst du väljer samt föremålens kondition, eftersom olika föremål tar olika lång tid att slipa. Till exempel, om du skickar 3 knivar och en kökssax blir det ett pris, medan 4 stålknivar innebär ett annat pris. Alla våra priser finns i prislistan, och totalpriset består av slipkostnad + frakt och eventuell transportgaranti och transportalternativ. Priserna finner du alltid som första val i huvudmenyn ovan om du behöver gå tillbaka till dem i framtiden.
Betalning sker smidigt via e-postfaktura, och du har hela 25 dagar på dig att betala när väl fakturan kommer. Alla priser på denna sida är inklusive moms! Fakturan skickas till den e-postadress du anger vid beställning. I fakturamailet finns en länk att klicka på inom 48 timmar, annars skickas fakturan via vanlig post. Fakturorna hanteras av Billogram, som även tar hand om betalningarna. Fakturan skickas senast 20 dagar efter att din beställning gjordes eller vid förnyelse om du valt abonnemang. På “Mina sidor” kan du enkelt förlänga fakturans förfallodag med upp till 3 månader, fram till förfallodagen.
Om du får hem en förskottsfaktura och senare skickar in föremål som kostar mer att slipa så tillkommer en extrafaktura på mellanskillnaden.
Vi är säkra på att du kommer att älska vår tjänst och den förstklassiga slipning som våra slipmästare levererar. Och om du inte är helt nöjd har vi alltid vår nöjd-kund-garanti!
Varför inte dela den skarpa upplevelsen med dina nära och kära? Ge bort ett presentkort eller ett färdigpackat Knivbrev så att även de kan njuta av vassa knivar i köket! Det är enkelt – slå in Knivbrevet och ge det som en present. På Mina sidor lägger du enkelt till en annan returadress dit Knivbrevet ska returneras när vi slipat (adressen till personen som får Knivbrevet i present). Fakturan går självklart till dig och inte till presentmottagaren.
Knivarna tappar skärpan när de används och behöver skärpas regelbundet, gärna 1 till flera gånger i veckan. När knivarna är nyslipade är de dock extra känsliga för att tappa skärpan igen. Detta beror på att eggen är som vassast och tunnast direkt efter slipning, vilket gör att den snabbare kan bli slö vid användning om man inte skärper den regelbundet. Därför räcker det ofta med några få drag på skärpstål när knivarna är nyslipade. Med tiden kommer du behöva skärpa oftare och till slut är eggen åter som ett “U”, och det är dags att skicka in knivarna för ny slipning.
Om du har svårt att få upp skärpan kan det bero på att du skärper i fel vinkel och därmed rundar av eggen. Ett annat vanligt problem är att använda ett utslitet skärpstål. Ett skärpstål håller normalt 1-3 år för privatpersoner, och därefter måste det bytas ut – likt ett sandpapper som tappar sin funktion.
Känner du dig osäker på hur du ska skärpa dina knivar? Se gärna denna instruktionsfilm (klicka här) för tips! Kom också ihåg att undvika “hemmaslipar” då de ofta skadar eggen mer än de hjälper, genom att riva av den istället för att resa den, vilket ett skärpstål gör.
Vid all försäljning på nätet gäller distansavtalslagen, vilket innebär att du har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar från den dag du beställde ditt Knivbrev (idag). Vi har sammanfattat all nödvändig information kring Distansavtalslagen och dina rättigheter och skyldigheter här. Du får även informationen kring detta i din orderbekräftelsen via mail.
Vi följer självklart även konsumenttjänstlagen, vilket garanterar att arbetet utförs fackmannamässigt och att du som kund har rätt att reklamera om resultatet inte motsvarar vad som avtalats. För mer information om dina rättigheter enligt konsumenttjänstlagen, besök gärna vår kontaktsida där vi lagt denna information för att den ska vara tillgänglig redan före detta köp.
Vi behandlar dina personuppgifter i enlighet med GDPR för att kunna hantera din beställning och ge dig bästa möjliga service. Dina uppgifter används endast för det ändamål de samlats in för och skyddas enligt vår integritetspolicy. Du kan läsa mer om hur vi hanterar dina personuppgifter och dina rättigheter på vår sida för GDPR.