Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks, vilket är den dag då du gjorde din beställning. När du gör din beställning och markerar att du accepterar våra villkor, ger du ditt uttryckliga samtycke till att vi kan påbörja tjänsten (slipningen) under ångerfristen.
När du har gett ditt samtycke till att tjänsten ska påbörjas innan ångerfristen löper ut och sedan väljer att frånträda avtalet, har vi rätt att ta betalt för den del av tjänsten som redan har utförts fram till tidpunkten då du meddelar oss om din ånger. När tjänsten är fullständigt utförd under ångerfristen, förlorar du rätten att ångra dig.
För att utöva din ångerrätt måste du tydligt informera oss (Knivbrev AB) om ditt beslut att frånträda avtalet genom ett klart och tydligt meddelande (t.ex. via post, e-post eller annat kommunikationssätt). Du kan använda ångerblanketterna du finner på denna sida, men det är inte obligatoriskt. En länk till ångerblanketten tillhandahålls alltid även vid köpet på “tacksidan”.
För att ångerfristen ska anses vara följd räcker det att du sänder ditt meddelande om att du utövar ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut. Observera att det är ditt ansvar som konsument att bevisa att du har skickat in ditt meddelande om ångerrätt inom 14 dagar. Om du inte kan bevisa att du har meddelat oss om ditt beslut att ångra köpet inom ångerfristen på 14 dagar, kan din rätt att ångra avtalet gå förlorad. Det är därför viktigt att du sparar bevis som visar att du har meddelat oss i tid, såsom e-postkonversationer, postkvitton, eller annan dokumentation som styrker att du har meddelat oss inom ångerfristen.
Om du frånträder detta avtal innan vi har påbörjat tjänsten, återbetalar vi alla betalningar som vi mottagit från dig, inklusive eventuella leveranskostnader (med undantag för de extra kostnader som uppstår om du valt en annan leveransmetod än den billigaste standardleveransen som vi erbjuder). Återbetalningen sker utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar från och med den dag då vi informerades om ditt beslut att frånträda avtalet.
När tjänsten har påbörjats med ditt samtycke under ångerfristen, och du sedan väljer att frånträda avtalet, kommer vi att ta betalt för den del av tjänsten som redan har utförts fram till din ånger. När tjänsten är fullständigt utförd förlorar du ångerrätten.
Vi kommer att genomföra återbetalningen med samma betalningsmedel som du använde för den ursprungliga transaktionen, om inte annat uttryckligen överenskommits med dig; i vilket fall som helst medför återbetalningen inga extra avgifter för dig. Vi kan hålla inne återbetalningen tills vi har fått tillbaka Knivbrevet eller tills du har visat att du har skickat tillbaka det, beroende på vilket som inträffar först.
Eftersom Knivbrev och övrigt material är en specialframtagen produkt som används för att skydda och skicka föremål säkert vid slipning, och inte kan återanvändas efter att det har skickats, har vi rätt att ta ut en kostnad för detta material. Om du ångrar ditt köp efter att Knivbrevet redan har skickats till dig, kommer vi att debitera dig för det icke-återanvändbara materialet. Knivbrevet och dess skyddsmaterial är specialdesignade för att säkerställa säker transport av dina föremål och kan inte återanvändas efter att de har skickats. Detta inkluderar såväl Knivbrevet som skydden som inte kan återvinnas. Om du väljer att återsända Knivbrevet på egen bekostnad, tillkommer inga ytterligare kostnader utöver materialkostnaden. Om du använder vår returetikett istället för att bekosta returen själv, debiteras du en avgift på totalt 250 kr, vilket inkluderar både materialkostnaden (200 kr) och returfrakten (50 kr). Ett Knivbrev och skydd är inget vanligt förpackningsmaterial utan är specialframtaget vilket innebär höga kostnader för material, säkerhetsanpassning och engångsanvändning, dvs. det går tyvärr inte att återanvända till annan kund.
Om du väljer att återsända utskickat material till oss ska det ske utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar från den dag då du meddelade oss om ditt beslut att frånträda avtalet. Spara gärna ett inlämningskvitto som bevis på att du skickat tillbaka materialet.
Om du upptäcker fel på materialet eller slipningen som du har beställt, har du rätt att reklamera enligt konsumenttjänstlagen. Reklamationen ska göras inom skälig tid efter att du märkt eller borde ha märkt av felet, dock senast tre år efter att du mottagit de slipade föremålen. Du har alltid rätt att reklamera tjänsten inom två månader från att du upptäckt felet.
Vid en godkänd reklamation har du rätt till omslipning, prisavdrag eller ersättning beroende på omständigheterna. Reklamationen gäller ej om föremålet blivit slött eller skadat på grund av felaktig användning, normalt slitage eller om Knivbrev AB inte har orsakat felet.
Det är viktigt att fel rapporteras omedelbart för att säkerställa en korrekt och snabb hantering av din reklamation. Vid reklamation kan vi begära att föremålet skickas tillbaka för bedömning innan ersättning eller åtgärd beslutas.
Här finner du blanketten du kan ladda ner och skriva ut samt posta till oss på adressen du finner på kontaktsidan.
Du kan även använda Konsumentverkets egna mall för detta som du finner här.
Om du inte är nöjd med vår hantering av din reklamation eller ångerrätt, har du som konsument alltid rätt att få tvisten prövad utanför domstol. Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För mer information, besök ARN:s webbplats eller kontakta Konsumentverket.