När du loggar in på Mina sidor kan du i princip göra allt vi på kundtjänst kan göra, här är ett litet axplock:
Du kan själv välja att antingen pausa ditt abonnemang eller avsluta det helt. Tänk på att du samlar på dig rabatter och förmåner under åren som du fortsatt kan nyttja framöver om du väljer att pausa ditt abonnemang. Du kan välja att pausa i upp till 2 år. Avslutar du så blir du av med de rabatter och förmånerer du samlat ihop.
Logga in på “Mina Sidor” här. Lösenordet får du direkt till din mailadress.
Absolut snabbast hjälp får du genom att logga in på “Mina Sidor” som är öppet dygnet runt alla dagar i veckan! Ditt lösenord får du via mail genom att fylla i den mailadress du registrerade vid beställningen och klicka “skicka” och kom ihåg att allt vi kan göra kan du även göra på Mina sidor. Vid eventuellt reklamation och ångerrätt så har du även laglig rätt att göra det via telefon, övriga ärenden tar vi numera endast emot via mail eller via mina sidor. Har du något annat ärende så hjälper vi dig gärna via mail. Våra mailadress är info@knivbrev.se. Vi svarar normalt inom 2-3 arbetsdagar utom vid hårt tryck och under semestertider då det kan ta längre tid. Telefonnumret finner du nedan genom att klicka på denna länk.
Måndag – Fredag: 08.00 – 16.00
Lördag och Söndag – Stängt
Röda dagar – Stängt
Du är självklart även välkommen att lämna dina knivar på plats hos oss i Täby (Parmvägen 8, se nedan). Notera då att vi har lunchstängt mellan 12.00-13.00!
Nedan finner du vår besöksadress där du självklart är hjärtligt välkommen att lämna in och vänta kvar en kort stund tills dina knivar är slipade, vi bjuder på kaffe! Då slipper du självklart även betala frakt!
Knivbrev AB
Parmvägen 8
187 53 Täby
Vårt organisationsnummer är: 556922-1947
Utöver vad lagen kräver erbjuder vi alltid en egen nöjd-kund-garanti, vilket innebär att vi utan kostnad slipar om dina knivar om du inte är 100% nöjd. Med vår långa erfarenhet och vårt samarbete med många av Sveriges mest kräsna hemmakockar, profesionella kockar, Årets Kock-vinnare, välkända restauranger och slakterier, är vi övertygade om att du sällan eller aldrig kommer behöva utnyttja denna garanti. Eftersom knivslipning är ett komplext hantverk, kan två personer ha helt olika preferenser för exakt samma typ av kniv. En hemmakock kan föredra en vinkel för maximal skärpa, medan en professionell kock kanske vill ha en mer hållbar egg. Dessa önskemål är motsatta (moment 22), men vi anpassar gärna slipningen för att möta just dina behov vilket är det vår nöjd-kund-garanti är till för. Alla knivar slipas självklart i olika vinklar och vi följer alltid tillverkarens rekommenderade slipvinkel om annat inte meddelats. I vårt specialutvecklade IT-system kan vi däremot registrera dina specifika önskemål, vilket gör att våra slipare alltid även kan anpassa framtida slipningar efter dina preferenser. Du kanske har drömt om “lasersvärd” och då kan vi alltid slipa i en lägre vinkel än vi annars rekommenderar. Vi uppskattar all feedback, även om du är 99% nöjd och egentligen inte alls tänkt höra av dig så får du gärna göra det. Detta för att vi då kan dokumentera dina önskemål och se till att nästa slipning blir 100% perfekt för dig om du inte vill vara utan dina föremål och slipa om direkt. Vi bjuder alltid på expressfrakt vid omslipning, dvs. även om du endast valt standardfrakt! Detta betyder att om du skickar in Knivbrevet en måndag så har du det normalt i retur redan på onsdagen i samma vecka så att du inte ska behöva vara utan dom längre än nödvändigt.
Efter att vi har slipat dina knivar returnerar vi dem till den överenskomna leveransplatsen – din dörr eller tomtgräns, beroende på vad som gäller för din bostad. Om du väljer till vår transportgaranti så levereras istället Knivbrevet till närmaste lokala postombud där du får legitimera dig för att hämta ut. Enligt konsumenttjänstlagen övergår risken för knivarna till dig som kund när vi har fullgjort vårt åtagande och levererat knivarna till den avtalade platsen så vill du inte ha Knivbrevet hem till dörren eller utstickande i en kanske för liten brevlåda eller postbox så är det transportgarantin du behöver välja till. Då skickas istället Knivbrevet i retur med Postnords tjänst “Mypack” till närmaste postombud vilket även innebär leverans på lördagar.
Om du anser att slipningen inte har utförts korrekt, har du alltid laglig rätt att reklamera tjänsten oavsett vår nöjd-kund-garanti. En reklamation bör ske inom två månader från att du upptäckt felet för att det enligt Konsumenttjänstlagen ska anses “rimligt”. Det förutsätter ju självklart även att det inte rör sig om normalt slitage eller skador som uppkommit genom felaktigt bruk då det sällan eller aldrig innebär att reklamationen anses skälig. Observera att Konsumentverkets skydd inte omfattar personliga preferenser, utan endast faktiska fel i tjänsten. Det är här vår egen nöjd-kund-garanti skiljer sig från den lagstadgade rätten. Enligt Konsumenttjänstlagen har du rätt att reklamera verkliga fel i en tjänst upp till tre år efter att den utförts. Efter att vår nöjd-kund-garanti har löpt ut, är det däremot ditt ansvar att visa att det handlar om ett fel och inte om personliga preferenser eller att föremålen slitits ut genom slitage eller felaktigt bruk.
Hur du vill reklamera väljer du själv. Om du vill reklamera kan du använda vårt eget reklamationsformulär eller Konsumentverkets mall, du finner båda nedan. Du kan även reklamera via mail (info@knivbrev.se) eller via telefon (0723283456). Observera att vi endast erbjuder lagstadgad telefonsupport inom 14 dagar från det att du beställt tjänsten i enlighet med kraven i Distansavtalslagen (DAL). Övriga ärenden hanteras endast via Mina sidor eller e-post som i ett led för att hålla kostnaderna nere och fortsatt kunna erbjuda konkurrenskraftigare priser.
Du har rätt att frånträda detta avtal utan att ange något skäl inom 14 dagar från den dag då avtalet ingicks, vilket är den dag då du gör din beställning. När du gör din beställning och markerar att du accepterar våra villkor och klickar “beställ”, ger du ditt uttryckliga samtycke till att vi kan påbörja tjänsten (slipningen) under ångerfristen. Om du skickar in knivarna inom till exempel 3-4 dagar varpå vi slipar föremålen och returnerar Knivbrevet, så frånträder du dig rätten att ångra avtalet då tjänsten i exemplet redan är utförd.
För att utöva din ångerrätt måste du tydligt informera oss om ditt beslut att frånträda avtalet genom ett klart och tydligt meddelande (t.ex. via post, e-post, telefon eller annat kommunikationssätt). Kom däremot ihåg att det är du som ska kunna bevisa att detta skett varför såväl vi som Konsumentverket rekommenderar skriftlig kommunikation även om det är valfritt. Du kan även använda ångerblanketterna du finner nedan, men det är inte heller obligatoriskt.
För att ångerfristen ska anses vara följd räcker det att du sänder ditt meddelande om att du utövar ångerrätten innan ångerfristen har löpt ut (förutsatt att vi inte redan slipat och returnerat föremålen då ångerrätten är förbrukad).
Vänligen notera att vi fakturerar för det utskickade Knivbrevet och knivskydden om du ångrar dig efter att materialet har skickats. Kostnaden för detta material är specificerad i våra allmänna villkor och inkluderar 80 kr för Knivbrevet och 30 kr per skydd. Eftersom vårt Knivbrev är ett specialtillverkat engångsmaterial som inte kan återanvändas på ett säkert sätt, tjänar det inget till att returnera det till oss. Vi rekommenderar istället att du lämnar Knivbrevet till pappersåtervinning. Om du ändå returnerar Knivbrevet och dessutom på vår bekostnad har vi även rätt att ta betalt för returfrakten. Denna kostnad baseras på Postnords aktuella priser för tjänsten “Varubrev retur” och gäller enligt deras prislista för avtalskunder vid tidpunkten för returen. Returkostnaden varierar beroende på vikten av det tomma Knivbrevet med skydd, vilket oftast väger mellan 250 och 500 gram beroende på antalet skydd som du beställt hem.
Här finner du vår egna blankett du kan ladda ner och skriva ut samt posta till oss på adressen du finner ovan.
Du kan även använda Konsumentverkets mall för detta som du finner här.
Om du inte är nöjd med vår hantering av din reklamation eller ångerrätt, har du som konsument alltid rätt att få tvisten prövad utanför domstol. Du kan vända dig till Allmänna reklamationsnämnden (ARN). För mer information, besök ARN:s webbplats där du gör en anmälan, eller kontakta Konsumentverket. Vi följer därefter alltid ARNs beslut och hoppas såklart att även du respekterar deras beslut på samma vis.
I all välmening vill vi också informera dig om att dröjsmålsräntan enligt räntelagen fortsatt löper från fakturans förfallodatum, även under tiden som ditt ärende granskas av ARN. Eftersom ARNs behandling kan ta upp till sex månader, är det ingen bra idé att använda detta som en metod för att skjuta upp betalningen i en tuff ekonomisk situation. Hör istället av dig till oss så kan vi diskutera en billigare lösning på betalningssvårigheten och undvika dröjsmålsräntan, som baseras på Riksbankens referensränta + 8% (dvs. 12% om referensräntan är 4%) vilket ju är onödiga pengar om det går att lösa på annat vis, till exempel genom att skjuta fram förfallodatumet på fakturan ett antal månader.
Vår nöjd-kund-garanti går längre än den lagstadgade reklamationsrätten. Under garantiperioden på 14 dagar från det att du fått tillbaka dina föremål erbjuder vi omslipning om du vill ha en annan slipvinkel eller justering, förutsatt att det är tekniskt möjligt och täcks av våra tjänster. Detta är en kundanpassad tjänst som inte omfattas av den lagstadgade reklamationsrätten, eftersom det inte rör sig om ett fel i tjänsten, utan en anpassning efter dina specifika preferenser.
Vi följer naturligtvis distansavtalslagen (DAL 2005:59) och andra tvingande lagar som kräver att vi erbjuder flera kontaktvägar för att tillgodose dina rättigheter. Du kan använda våra digitala tjänster via Mina Sidor dygnet runt, men om du föredrar att ringa oss har du också rätt till det enligt DAL. Vårt telefonnummer är 0723283456, och våra telefontider för ånger- och reklamationsärenden är vardagar mellan 10:00 och 12:00.
Vi rekommenderar dock att du använder e-post, så att du har skriftlig dokumentation på allt, vilket även Konsumentverket rekommenderar vid tvister.
Här kan du ta del av våra villkor för tjänsten (dessa får du även som en PDF -bilaga i din orderbekräftelse):
Allmänna villkor
Vi på Knivbrev tar din integritet på största allvar. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter i enlighet med GDPR och andra gällande lagar. För fullständig information om vår datahantering, vänligen besök vår sida om GDPR och personuppgiftshantering här.